Українська мова 6-Д (дистанційне навчання)

Завдання на 30.03.2021

Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу

Квітковий годинник

У полі, на луках, на узліссі ростуть Петрові батоги. Вони прокидаються між четвертою і п’ятою годинами ранку. Для шипшини ранок настає рівно о шостій. Водяна лілія розкриває свої чашечки о сьомій годині. Курячі очка розпускаються о восьмій.

Коли ж побачиш, що розпускаються червоні тюльпани або сині дзвоники кручених паничів, то знай: минула восьма година ранку. А от нагідки — справжні сплюхи. Вони прокидаються аж о десятій.

Квітковий годинник — не новина. Уперше квітковий годинник улаштував у своєму рідному місті шведський учений Карл Лінней. Було це років двісті тому. (За П. Утевською)

ЗАПАМ'ЯТАЙ!!!

Насамперед,  потрібно пам’ятати, що години в українській мові – жіночого роду і для позначення часу слід використовувати порядкові числівники, які відповідають на питання «Котра?».

Тобто, коли на годиннику  «14.00», говоримо не «дві години», а «друга година дня», або «чотирнадцята година».

Правильне запитання звучить: « Котра година?», «О котрій годині?»,а не «яка», не «скільки», а саме «котра»!

Хвилини і секунди позначаються  кількісними числівниками, що відповідають  напитання «Скільки?» Тож говоримо «двадцять хвилин», «п’ять секунд».

Форму «У скільки годин?» потрібно замінити на О КОТРІЙ ГОДИНІ?, а форму «Скільки годин?» – на КОТРА ГОДИНА? Можна: чверть на сьому і чверть по шостій, за двадцять сьома і двадцять до сьомої.

 Експрес-урок з О.Авраменко

https://www.youtube.com/watch?v=zaTRsN-S5yg

Запитати про час можна за допомогою словосполучень:
  
— котра година? 
— о котрій годині.
В українській мові години завжди вказуємо порядковим числівником, який відповідає на питання котра?
Приклад:
10:00 
десята година;                 
— рівно десята година;                  
— десята година рівно.
В українській мові хвилини вказуємо кількісним числівником, який відповідає на питання скільки?
Приклад:
10:25 
 десята година двадцять п'ять хвилин;
Зверни увагу!
Іменники година і хвилина часто випускаються :
— десята (година) п'ятнадцять (хвилин).
Для називання часу до тридцяти хвилин вживають прийменник НА або ПО:          
Приклад:
10:15
п'ятнадцять хвилин на одинадцяту;                
п'ятнадцять хвилин по десятій
Зверни увагу!
15 хвилин — чверть години, тому можливими є варіанти: 

 чветь по десятій;         
чверть на одинадцяту.


30 хвилин — пів години, тому можливим є варіант:

десята година тридцять хвилин;
 пів на одинадцяту.
Після тридцяти хвилин вживають прийменники ЗА або ДО:  
Приклад:
10:45              
 за п'ятнадцять хвилин одинадцята;
за чветрь одинадцята;
чверть до одинадцятої.  

Зверніть увагу на годинник і вам буде все зрозуміло

            
Числівники на позначення часу.svg

Щоб сказати, о котрій годині відбудеться якась подія (точний час), використовуємо зворот:
 о/об + порядковий числівник жіночого роду в місцевому відмінку:
Приклад:
о 12.00 — о дванадцятій годині;
о 17.00 — о п’ятій годиніо сімнадцятій годині;
об 11.00 — об одинадцятій годині.  
Зверни увагу!
Прийменник О вживається з порядковим числівником із початковим приголосним звуком:

o третій годині.

Прийменник ОБ — із порядковим числівником із початковим голосним:

об одинадцятій годин.
В українській мові на позначення часу вживаємо числівники від 1 до 24.  
Зверни увагу!
Іноді можна уточнювати час частиною доби:
ранок                                     з 04.00 до 8.00
день                                       з 09.00 до 17.00
полудень                               12.00
вечір                                      з 18.00 до 23.00
північ                                     24.00
ніч                                          з 01.00 до 03.00
Якщо треба лише приблизно назвати період між двома годинами, тоді слід ставити перед порядковим числівником прийменник на:
Приклад:
Я прийду на п’яту годину.
Зверни увагу!
!!! НЕ МОЖНА ВЖИВАТИ:
в десять годин;
п'ять хвилин першої;
пів шостого;
п'ять тридцять;
без десяти десять.
Під час скорочення слова пишуться з крапками на місці скорочення. Виняток становлять скорочення міри довжини, маси, ваги й місткості.
Проте останнім часом сталися зміни.
Секунда (а значить, і хвилина, і година) входить до так званої системи СІ, всі одиниці якої в скороченій формі пишуться  без крапки.
Отже, на кінці скорочень
година — год
хвилина — хв
крапку не ставимо.

 «Як правильно відповісти на запитання "Котра година"?https://www.youtube.com/watch?v=2LLV2aWBja4
ВИКОНАЙТЕ ЗАВДАННЯ ПИСЬМОВО
ДЯКУЮ ЗА УРОК!

Завдання на 04.03.2021


Тема. Числівники прості, складні та складені.2

І.Пригадайте!

За будовою числівники поділяються на такі групи:  Числ́івник  — самостійна частина мови, яка позначає кількість предметів або їхній порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий? 3


ІІ. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=KQA_pa7d_Aw

ІІІ. Виконайте наступні завдання

Завдання №1 Знайдіть та підкресліть у кожному рядку «зайве» слово. Та обгрунтуйте . Дев'яносто, дев'ятсот, дев'ять. Сто сорок, сто, сорок. Тринадцять, двісті два, двісті двадцять. 4
Завдання №2 Запишіть числівники в три колонки:   а) прості; б) складні; в) складені.  Двісті сімдесят п'ять, сто, сто дев'ять, одинадцять, триста, кількасот, багато, п'ятнадцятий, двоє, двадцятеро, тридцять три, сорок, сорок один. 5
Завдання№3 Потрібно вставити в фразеологізми пропущені числа та запишіть словами.  1)Сидіти в   ..… ……  стінах  (4)  2)……….  чоботи - пара   (2)  3)В    ……… дуги  зігнувся  (3)  4)  ……..   дорогою  обійти   (10)  5)…….. разів відмір, а  ….… раз відріж (7 і 1)   6
Завдання№4 Відгадати загадки, записати їх (числівник прописом): Стоїть дуб, на дубі 12 гнізд, у кожнім гнізді по 4 синиці. 1 багаття усе світло зігріває. 77 одежинок і усі без застібок. 5 братів роками рівні, проте ростом різні. 7
Завдання№6 Відредагуйте речення. Двадцять четверо учнів отримали відмінні оцінки.  Вітаємо вас із п’ятидесятим днем народження. Четверо машин стояло на зупинці. Ця подія трапилася в тисячі дев’ятсот вісімдесят п’ятому році. Модрина живе до п’ятсот років. Троє приятельок гаряче обговорювали останню серію кінофільму. 9

ІV. Домашнє завдання

1. Вивчити правила параграф 55

2. Виконати завдання за посиланням

https://learningapps.org/view4895587

Завдання на 01.03.2021

Сьогодні на  уроці ми будемо вивчати числівник як самостійну частину мови. Зокрема зупинимося на лексичному значенні, граматичних ознаках та синтаксичній ролі. А також з’ясуємо, які числівники бувають за будовою та значенням.

Навіщо вивчати числівник?

Числівник варто вивчати насамперед тому:

  • Щоб правильно говорити про гроші.
    Адже якщо скажімо вам потрібні гроші чи ви хочете влаштуватися на роботу і озвучити бажаний рівень зарплати, то вам потрібно використати числівники.
  • Щоб правильно формулювати свої бажання.
    Якщо ви захочете придбати мобільний телефон і будете просити у батьків або ж будете озвучувати своє бажання то потрібно сформулювати це числівником.
    Наприклад:
    – iPhone 11 (айфон одинадцятий).
    – діапазон цін від 769 до 1169 доларів,
    – обсяг мамяті 64 Гб,
    – розмір дисплею від 42 до 44 мм.
    Говорячи про це, ми вживаємо числівники.

  • Щоб усюди встигати і все вчасно виконувати.
    Адже якщо ви правильно називатимете час, то вас зрозуміють.

    Отож, числа, числа, числа! І там де числа, там обов’язко

Числівник – це самостійна частина мови, що означає кількість предметів або порядок їх при лічбі.
Відповідає на питання: котрий?скільки?

Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.

Наприклад: скільки? 4 (чотири); котрий? 4 (четвертий).

Залежно від значення виділяють такі розряди числівників:

  1. Перший розряд – це кількісні. Всі кількісні числівники відповідають на питання скільки?
    Наприклад: вісім, восьмеро та ін..
  2. Порядкові відповідають на питання котрий?
    Наприклад: восьмий, перший, сотий, сто другий та ін..
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Як змінюється числівник?
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Числівники та іменники, утворені від числівників
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Що можуть означати кількісні числівники7
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Кількісни числівники поділяють на розряди
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Збірні числівники утворюються лише від 2-20, 30
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Розряди числівників за будовою: прості, складні і складені
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Синтаксична роль числівника

Числівник може бути будь яким членом речення.

Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 6 клас. Українська мова.
Головні правила числівників




Завдання на 24.02.2021

РМ.  Складання характеристики знайомої людини з використанням прикметників у різних відмінкових формах.

Дорогі мої шестикласники, записуємо в зошити число, класна робота, тему уроку.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Моя Україно, як я тебе люблю,

Твої зелені луги, твої розлогі степи,

Дніпра ревучого славетнії пороги

І хвилі золоті твоїх шовкових нив.

– Підкресліть прикметники, визначте їх відмінок.

2. Вправа “Мозковий штурм”

– Що називають прикметники?

– На які питання відповідають?

– З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні?

– Як змінюються прикметники?

– Групи прикметників за значенням?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати вміння визначати відмінок прикметників у реченні та правильно вживати їх у власному мовленні.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спишіть, розкриваючи дужки.

Тихий-тихий зимовий ранок. Нечутно ходить Дід Мороз і сам милується власного майстерністю. На кущах глоду порозвішував (тонка) мереживо. Гілки черемхи прикрасив (добірний) намистом. Немало трудився він і біля сосен. Торкнувся (запашна) глиці й (ніжне) серпанком оповив крони. І зараз усі сосни мов купаються в (білий) мареві. А верховіття тане в просторі (срібне) неба.

– У яких відмінках довелося вжити прикметники? Чому?

2. Коментоване письмо

Спишіть, вставляючи закінчення прикметників.

– Визначте рід, число, відмінок прикметників.

– У першому, другому, п’ятому реченнях установіть зв’язок слів у реченні.

Ми пишаємося своїм рідн… краєм.

До пахуч… гречки летять бджоли.

Я давно не бачив рідн… міста.

Діти раділи літнь… дню.

Для шкільн… бібліотеки купили багато цікав… книг.

3. Поетична хвилинка

– Прочитайте вірш.

– Доберіть до прикметників антоніми.

Струмку говорила ріка:

– Ти вузький, а я…

Ти мілкий, а я…

Про одне забула ріка,

Що вона почалась із струмка.

– Запишіть речення за схемою.

Струмок ____ і ____, а ріка ____ і ____.

4. Розвиток зв’язного мовлення. Робота над описом зовнішності людини

– Під час опису зовнішності людини потрібно звернути увагу на характерні ознаки обличчя, статури, одягу, поведінки людини (мова, жести, міміка). Багато про людину можуть сказати такі деталі, як одяг, предмети інтер’єру, в якому вона знаходиться.

2) Приклади опису зовнішності людей у творах художньої літератури.

2.1 Василькові дуже захотілося іноді підкрастися і швиденько скинути ті окуляри, щоб хоч раз побачити, які ж у неї очі. Вже аж наснилося: усміхнена, добра, а очі блакитні та лагідні, як у його мами… (О. Гурба).

2.2 Дівчатка про щось перешіптувалися біля Наталки, хлопці навмисне розповідали одне одному про свої недавні пригоди, а на останній парті самотньо сиділа висока і дуже худа дівчинка з розкішним русявим волоссям, заплетеним у дві довжелезні коси, що спадали мало не до підлоги. Василько ніколи ще не бачив таких, хіба що у фільмах-казках. Чимось знайомим йому видалось обличчя дівчинки. Чи то уважні сірі очі, обрамлені пухнастими віями? Ось вона, напевне, відчуваючи його погляд, повернула голову, і відразу пухнасті вії стрепенулися, мов крильця метелика… (О. Гурба).

2.3 Я вмився, переодягнувся. Глянув у дзеркало: щоки подряпані, на лобі гуля, наче оса вкусила, губи розпухли. І так стало соромно, мало не плачу… (Є. Кравченко).

2.4 Та врешті доля змилосердилась над моєю бідою: на вулиці з’явився дід. Босоногий, у полотняних штанах і в такій же сорочці, з сивою бородою та вусами, пожовклими від тютюнового диму, він спокійно дибав вулицею, постукуючи товстою палицею по землі, наче пробував, чи вона під ним не завалиться (А. Дімаров).

2.5 Хлопчик Вова не любив мити рук. І вмиватися теж не любив. Устане вранці й крутиться, щоб невмиваному до столу сісти. Ходив Вова завжди брудний. Він примудрявся замазати черевики навіть за найсухішої погоди. І зошити, і книжки у Вови теж були брудні й засмальцьовані. Словом, у першому “Б” класі, де вчився Вова, не було такого другого замазури…

– Куди ви мене ведете? – спитав Вова.

– До їхньої величності короля Бруднуля XII! – відповів найстарший і найбрудніший пацюк із сивими вусами й червоними очима. Навіть голос у цього пацюка здавався якийсь брудний… (М. Білкун).

Висновок.

– Усі ці описи розповідають нам не тільки про зовнішність людини (колір очей, волосся, зріст, форму носа, зачіску), а й обставини, в яких перебувають герої, події, які впливають на життя героїв. Так, наприклад, у третьому уривку герой оповідання дивиться на себе в дзеркало, і мало не плаче: подряпані щоки, гуля, розпухлі губи. Можливо, він з кимось побився. У п’ятому уривку автор розповідає про замазуру. Автор не описує докладно зовнішність хлопця, але говорить про брудні руки, брудне взуття навіть у суху погоду. Отже, ми можемо змалювати в своїй уяві і портрет хлопця.

4) Самостійна робота учнів. Складання опису зовнішності свого друга чи однокласника.

Пам’ятка “Як створити опис зовнішності людини”

1. Описати обличчя, очі, ніс, губи, волосся.

2. Описати поставу, одяг.

3. Розповісти про вік людини.

4. Охарактеризувати індивідуальні риси характеру, вдачу.

5. Висловити власне ставлення до зовнішності людини.

 Допоміжний матеріал.

Обличчя: бліде, довгасте, засмагле, майже з білими бровами, з ледь запалими щоками, з гострими вилицями, рожеволице, смагляве, овальне, повне, життєрадісне, розумне.

Очі: блакитно-зеленаві, виразні, втомлені, гарні, спокійно-серйозні, примружені, темно-сірі, холодні, великі, веселі, добрі, звичайні, карі, пронизливі, лукаві, лагідні, привітні, стомлені.

Погляд: уважний, гострий, проникливий, спокійний, байдужий, зацікавлений, підозрілий.

Ніс: великий, довгий, картоплиною, короткий, кирпатий, м’ясистий, рівний, з горбинкою, гострий, орлиний.

Вії: довгі, чорні, темні, світлі, густі, непомітні.

Губи (вуста): знебарвлені, повні, рожеві, чітко й химерно окреслені, міцно стиснуті, яскраві, рожеві.

Лоб: високий, низький, широкий, вузький, великий, маленький.

Рот: великий, широкий, маленький, красивий, чітко окреслений.

Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку, давно не стрижене, закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного; світле, темне, русяве, каштанове, довге, коротке, із сивиною, сиве, густе, рідке.

Постава: високий, стрункий, тендітний, невисокий, середнього зросту, кремезний, огрядний, широкоплечий, худорлявий, спортивний, неповороткий, вайлуватий.

Одяг: строгий, темно-сірих тонів, однотонний, сірувато-темна сукня.

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Спробуйте вдома скласти опис улюбленої тваринки, друга або казкового героя.

ДЯКУЮ АКТИВНИМ УЧНЯМ ЗА РОБОТУ!


Завдання на 22.02.2021

Тема. НАПИСАННЯ ПРІЗВИЩ ПРИКМЕТНИКОВОЇ ФОРМИ

І. Пригадай,  виконавши тестування

https://learningapps.org/2704954

Прізвище — мелодія віків,
у котру вплелися перекази й легенди,
розповіді й казки про добрих чарівників.
А. Коваль

ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру

Дорогі мої шестикласники, записуємо в зошити число, класна робота, тему уроку та виконуємо завдання
Перегляньте відеоурок
Підсумуйте!




1. Опрацюйте параграф 53, стор. 184

1.Творче дослідження
Прочитати текст. Визначити його основну думку. З’ясувати стилістичну належність висловлювання.
   Оскільки назви населених пунктів (особливо сіл) повторюються, а до того ж мають по кілька близьких варіантів найменування, установити точно, від назви якого саме населеного пункту утворене прізвище, буває важко, а то й неможливо: Заболотний— село Заболоть у Волинській і Житомирській областях, Заболото у Волинській і Львівській, Заболоття у Волинській, Закарпатській, Львівській, Рівненській, Чернігівській областях.
   Завадський— від Завада, Завадів, Завадівка. Цих назв населених пунктів є в Україні — 23, у Польщі, Словаччині (походять від слова завада— перешкода на дорозі).
   Прізвище Коцюбинський могло походити від назв сіл Коцюбинці й Коцюбинчики; Вербицький — від назв сіл Верба, Верби, Вербичі. Отже, установити щось точно без додаткових відомостей про конкретну родину важко, навіть якщо це прізвище Варшавський або Білостоцький, бо, крім загальновідомих міст з такими назвами, існують ще села й хутори в Польщі та в Україні (А. Коваль).
2. Дослідити походження вашого прізвища. Воно походить:
а) від імені;
б) від географічної назви;
в) від роду діяльності (назви професії);
г) від назви предмета, ознаки, явища та ін.
 Провідміняти власне прізвище.

Українські прізвища відзначаються великою різноманітністю як щодо джерел виникнення, так і щодо граматичної будови. Прізвища належать до розряду іменників, але за походженням, будовою та особливостями відмінювання їх ділять на дві групи: прізвища прикметникового типу та прізвища іменникового типу.

3. Вибірково-розподільний диктант

Заповнити таблицю, уписавши подані українські прізвища до відповідної колонки.

   Збанацький, Ільїн, Бідний, Швидкий, Білоцерківський, Яцків,   Іванишин,  Кузьмин, Добровольський,  Луків, Куций, Чорнявий, Римський.
Утворити від поданих чоловічих прізвищ жіночі. 


4. Дослідження-порівняння
 Порівняти відмінювання прізвищ прикметникового типу з відмінюванням прикметників. Зробити висновок.

Н.
Р.
Д.
З.
О.
М.

Зелений шарф
Зеленого шарфа
Зеленому шарфу
Зелений шарф
Зеленим шарфом
(на) зеленому (зеленім)
шарфі

Дмитро Качуровський
Дмитра Качуровського
Дмитру Качуровському
Дмитра Качуровського
Дмитром Качуровським
(при) Дмитрові Качуровському
(Качуровськім)

Провідміняти словосполучення цікава хімія і Марія Швидка . Виділити закінчення.

Яка відмінність між такими поняттями, як прізвисько й псевдонім? (Прізвисько — найменування людини, яке вказує на яку-небудь рису її характеру, зовнішності, звичок; псевдонім — вигадане ім’я, прізвище, яким користується письменник, журналіст, актор замість власного прізвища.)

ІV. Підсумок уроку
V. Домашнє завдання

Виписати прізвища прикметникового типу відомих українських письменників

   Іван Нечуй-Левицький, Тарас Шевченко, Павло Тичина, Микола Вінграновський, Григір Тютюнник, Богдан-Ігор Антонич, Євген Гуцало,  Олена Пчілка,  Василь Симоненко, Леонід Глібов, Михайло Коцюбинський, Олександр Олесь, Панас Мирний.
До виписаних прізвищ додати імена по батькові. Поставити ці сполучення в родовому, давальному й місцевому відмінках.

Які прізвища серед зазначених у завданні є псевдонімами?

Дякую за урок!


Завдання на 18.11.2020

Тема. Тренувальні вправи

Доброго ранку, мої шестикласники! Записуємов зошитах число, класна робота та трішки попрацюємо.

І. Відгадайте загадку

ІІ. Пригадайте!!!

Разом

Через дефіс

1) слова з першим іншомовним компонентом

: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-макро  максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-

      флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-,лейб-, обер-, штабс-, унтер, ультра-:

     антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́

ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, контрудáр,лейбгвардíєцьоберлейтенáнт, штабскапіта́н, унтерофіце́р. макромолéкула, макроеконóміка,

максіóдяг, мідіóдяг, мікроорганíзми,

 Запам’ятай!  Із власною назвою (прізвищем) такі компоненти пишемо з дефісом: «Анти-Дюринг», екс-Югослáвія.

1) слова, утворені повторенням того ж самого слова, поєднанням слів з одинаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів

 писа́в-писа́в,великий-превеликий більш-

менш, тишком-нишком

Запам’ятай!  Два однакових іменники або числівники, один з яких має форму

називного відмінка, а другий — орудного, пишемо окремо:

кінéць кінцéм, честь чéстю, чин чúном, однúм однá.

2) складні слова, утворені поєднанням залежних слів ( від однієї частини можна поставити питання):

верболіз - лоза (яка?) вербова; газобалон балон (який?) газовий, снігопад – падає (що?) сніг

2) складні слова,  утворені поєднанням незалежних слів ( між ними можна поставити і), відтінки кольорів :

 художниця-карикатурúстка, українсько-російський, школа-інтернат, блідо-рожевий

Запам’ятай!  Жовтогарячий, червоногарячий - разом

     3) складні іменники, утворені з дієслова у формі другої особи однини

наказового способу та іменника: горúцвіт,

зірви́голова, перекоти́по́ле,пройдúсвіт; Колúвушко, Непúйпиво, Непúйвода, Перебúйніс, Тягнúбік, Убúйвовк (прізвища);

3) Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття:

хліб-сіль (їжа)

батько-мати (батьки)



ІІІ. Практикуймо!!!
1. Перегляньте, можливо знайдете помилку

2. Випишіть із речень складні слова, виконайте словотвірний розбір
3. Виконайте домашнє завдання за бажаною оцінкою





Завдання на 17.11.2020

Тема: Складні слова. Правопис складних слів разом і через дефіс. Написання слів із пів 

Записуємо в зошити число, класна робота та тему уроку.

1.     Пригадайте

1.     Що вивчає розділ мовознавчої науки словотвір?

2.  Які ви знаєте способи словотворення?

3.  Визначіть, будь ласка,  спосіб творення слів, записаних у колонках :

 

хлібороб -                                                шестизначний –

горицвіт -                                                 синьоокий –

жовто-зелений -                                    євшан-зілля –

 

Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.

1.     Розглянути таблицю.

Написання слів разом і через дефіс

Разом

Через дефіс

1) слова з першим іншомовним компонентом

: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-макро  максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-,

флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-,

лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́

ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, контрудáр,лейбгвардíєць,  оберлейтенáнт, штабскапіта́н, унтерофіце́р. макромолéкула, макроеконóміка,

максіóдяг, мідіóдяг, мікроорганíзми,

 Запам’ятай!  Із власною назвою (прізвищем) такі компоненти пишемо з дефісом: «Анти-Дюринг», екс-Югослáвія. 

1) слова, утворені повторенням того ж самого слова, поєднанням слів з одинаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів

 писа́в-писа́в, великий-превеликий більш-менш, , тишком-нишком

 

Запам’ятай!  Два однакових іменники або числівники, один з яких має форму

називного відмінка, а другий — орудного, пишемо окремо:

кінéць кінцéм, честь чéстю, чин чúном, однúм однá.

2) складні слова, утворені поєднанням залежних слів ( від однієї частини можна поставити питання):

верболіз - лоза (яка?) вербова; газобалон балон (який?) газовий, снігопад – падає (що?) сніг

 

2) складні слова,  утворені поєднанням незалежних слів ( між ними можна поставити і), відтінки кольрів :

 художниця-карикатурúстка, українсько-російський, школа-інтернат, блідо-рожевий

Запам’ятай!  Жовтогарячий, червоногарячий - разом

            3) складні іменники, утворені з дієслова у формі другої особи однини

наказового способу та іменника: горúцвіт,

зірви́голова, перекоти́по́ле, пройдúсвіт; Колúвушко, Непúйпиво, Непúйвода, Перебúйніс, Тягнúбік, Убúйвовк (прізвища).

3) Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття:

хліб-сіль (їжа)

батько-мати (батьки)

 

2.     Перегляньте відео

 

https://www.youtube.com/watch?v=whjXnjGpw8Q&feature=emb_logo

 

 

3.     Перегляньте відео

 Написання слів із пів

 

https://www.youtube.com/watch?v=dspghm8pkPo&feature=emb_logo

 

Запам’ятай! Слова із пів  пишемо  окремо: пів áркуша, пів відрá, пів годúни, пів лі́тра,пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́ щика, пів я́ми; пів Єврóпи, пів Кúєва,пів Украї́ни.

      Якщо ж пів з наступним іменником у формі називного відмінка становить єдине поняття і не виражає значення  половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло, півкýля, півлітра (розм.пляшка з олією або іншою рідиною ємністю 0,5 літра’), півмі́сяць, півóберт,  півовáл, півóстрів.

 

ПОПРАКТИКУЙ УСНО!!!!

  Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.

  Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка. 

 

 

Практикуй письмово!

Вправа 1

Угадай слово і запиши в зошити

1) хто сіє і вирощує хліб?

2) хто міряє землю?

3) хто рубає ліс? 

4) хто носить листи? 

5) хто варить сталь? 

6) хто ходить пішки?

– То як ми написали ці слова? Чому?

А тепер замініть подані словосполучення одним словом з префіксом пів-. Нагадаємо правопис слів з пів-.

1) одна друга аркуша;

2) половина Києва;

3) половина яблука;

4) одна друга квартири;

5) половина Азії ;

6) одна друга доріжки; 

7) половина ящика;.

– Як пишуться слова з пів-?

Домашнє завдання

Вправа  186, стор. 82 (працюємо за табличкою, що подана вище.)


Завдання на 10.11.2020

Тема. Словотвірний розбір слова.

І. Пригадай!!! 

1. Сукупність спільнокореневих слів, розміщених у такій послідовності, у якій вони утворювалися, становить словотвірний ланцюжок. Кожне попереднє слово є твірним для наступного. 
НАПРИКЛАД: учити → учитель → учительський → по-учительськи.

2. Сукупність словотвірних ланцюжків становить словотвірне гніздо.
 НАПРИКЛАД:
ІІ. Опрацюй матеріал за підручником, стор.72
ІІІ. ПАКТИКУЙМО!
Вправа 1  
Утворіть та запишіть словотвірні ланцюжки від слів десять, вітер, мова. З одним з утворених слів складіть речення.

Вправа 2 
Виконайте письмово словотвірний розбір слів: передвесняний, жовто-блакитний, берег, медсестра, черговий.
Зразок:





Завдання на 09.11.2020

Тема. Словотвір. Словотвірний ланцюжок. 

I.   Мотивація навчальної діяльності.

1. Перегляньте відеоурок за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=1RWNaaJ_NTM

2. Пригадай!!!

ОСНОВНІ СПОСОБИ СЛОВОТВОРЕННЯ

 II.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником, стор. 72

2.   Лінгвістичне конструювання.

Утворіть словотвірні ланцюжки від слів море, читати, багатий. З одним з утворених слів складіть речення.

3. Гра «Хто швидше».

Згрупуйте слова у дві колонки: у першу – спільнокореневі, а у другу – різні форми одного й того самого слова.

Ріка, ріками, ліс, рік, лісовий, лісник, на ріці, рікою, підлісок, лісок, року, перелісок, ріку, ріки, праліс, узлісся.

ІV. Домашнє завдання

1. Творча хвилинка

Від слів природа, два, великий, відповідальність, вода, господарство, дорогий, дослід, земля, народ, краса утворити нові слова різними способами та записати способи словотворення.





Комментариев нет:

Отправить комментарий