Українська мова 6-Д

      
Завдання на 28.10.2020
Тема. Прислів’я, приказки,  афоризми (крилаті вислови) як різновиди фразеологізмів.

Діти, це мовне багатство, невіддільне від життя людини. Вони свідчать про багатий духовний світ, високу мораль, розум народу. Це справжній скарб, який слід берегти і передавати прийдешнім поколінням.

-         1Що таке прислівя і приказки?

-         У чому різниця між прислівям і приказкою?

-         Що спільного між фразеологізмами і прислів’ями?

2. Гра «Хто швидше?»

Продовжте речення. Розкрийте зміст прислів’їв.

Який батько …

Що посієш …

Зробив діло…

Вовків боятися…

Вік живи…

Краще один раз побачити…

Козацькому роду…

Хто рано встає…

Брехнею світ пройдеш…

Висновок: у цих прислів’ях і приказках відображено мудрість віків, думка про працю, сім’ю, вади людини, види діяльності.

І. Перегляньте відео
ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником параграф 17 та за картинками

Наприклад: Борітеся-поборете!(Т.Г.Шевченко); 
З корабля на бал (О.Пушкін).







Завдання на 26.10.2020
Тема. Фразеологія. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. 
Доброго ранку, мої шестикласники! Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати нову та дуже цікаву тему, яка збагатить ваше мовлення та зробить його різнобарвнішим. Записуємо в зошити число, класна робота, тему уроку та працюємо.

І. Опрацьовуємо навчальний матеріал

1. Параграф 15, стор. 55 (вчимо правила напам'ять)

2. Виконуємо усно вправу 123

3. Переглядаємо відео за посиланням 

https://www.youtube.com/watch?v=VRBZsc-imLY

ІІ. Підсумуймо, переглянувши картинки


ПОСМІХНИСЬ!!!

ІІІ. Практикуймо! 
Завдання виконуємо та надсилаємо в класрум для перевірки.
1. Виконуємо письмово вправу 125, стор. 56
2. «Творчий пошук» (доповнити усно фразеологічні звороти, скориставшись ілюстраційним матеріалом). 
3. Виконуємо письмово вправу з картки

Завдання на 08-09.10.2020                   
Тема. Офіційно-ділова лексика
І. Опрацювання навчального матеріалу
1. Параграф 14, стор. 53
2. Перегляньте картинки та запам'ятайте
ІІ. Практикуймо!
1. 
2. Виконайте письмово вправу за підручником 116, стор.53. та вправу  118 (1 та 2-ге завдання).
ІІІ. Домашнє завдання
Вправа за підручником 119, стор.54


Завдання на 07.10.2020
Дорогі мої шестикласники, сьогодні ми з вами пригадаємо вивчене. Записуємо в зошити число, класна робота і трішки попрацюємо.

 І. Пригадай, переглянувши відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=fWRiEFtajc4



ІІ.Практикуймо!!!

1. Дібрати й записати слова, що відповідають поданим лексичним значенням. Які з них можна вважати неологізмами? Які ще недавно ними були?

   1. Специфічний, проміжний між усним та письмовим вид мовлення, що виник у спілкуванні через Інтернет. 2. Автор і/або редактор Вікіпедії  - вільної універсальної електронної енциклопедії.  3. Фотоавтопортрет, зроблений за допомогою камери смартфону чи веб-камери. 4. Інтернет-провокатор, який бере участь у віртуальному спілкуванні з метою викликати конфлікт. 5. Неправдива інформація, яку ЗМІ подають як реальну новину.

Довідка. Нетспік.  Вікіпедист.  Селфі.  Фейк. Троль.

 2. Виконуємо письмово, користуючись електронним словником. Витлумачити лексичне значення кожного з поданих слів. Записати граматичне значення. 

                Нетизянин, гаджет,  скайп, твіт, емодзі.

3. Прочитайте вірш, визначіть його тему й головну думку. Назвіть у вірші діалектні слова. Які слова називають діалектними? Пригадайте й запишіть кілька діалектних слів, що їх уживають у місцевості, де мешкають ваші родичі.

Такі є риси мови,  що звуться діалекти:

Це говорять місцеві на дещо інший лад.

На Київщині (в Літках) взуття зовуть обувка,

А огірок звичайний в Чернігові – гурок,

А кошик на Поліссі (в Іванкові) – кошівка,

І назви, і вимова різняться, що не крок.

Раз якось на базарі професор із столиці

Заговорив із дідом, що ягоди привіз:

-То, значить, на Поліссі вродили полуниці?

Я бачу, ви з-під  Снові, із хутора Рогіз.

Дід витріщає очі – і як це може бути?

                                         -  То ви з Рогозу родом? Мо, інженер, поет?

                                    -   Та ні, я просто знаю, як де говорять люди:

                                   Прислухаюсь до мови, і в цьому весь секрет.

Д.Білоус.

4. Лексична хвилинка. Виконайте усно!

ІІІ. Домашнє завдання

Вибірковий диктант. 

Виписати застарілі слова. Зазначитидо  архаїзмів чи історизмів вони належать? Витлумачити лексичне значення кожного з виписаних слів.

     1.Не валіться у ноги, не схиляйте шлики. Ви ж у Бога не вбогі – ви ж таки козаки! (Г.Половинко).  2. Довбиш б'є у литаври. Козаки збираються на майдан (Нечуй-Левицький). 3. Хай заграють сурмачі; ясним золотом засяють корогви і пірначі (Я.Щоголів). 4. Чує серце – буде пря, наше діло праве! (О.Кононенко). 5.  Свистять шаблі, гармат гуде яса. (А.Малишко).



Завдання на 06.10.2020               
Тема. Діалектні слова
І. Опрацювання навчального матеріалу
1. Опрацюй параграф 12
2. Виконайте усно вправу 99, стор.48
ЦІКАВО!

    «Як її не назви – по-галицькому, по-слобожанському,  по-закарпатському,  по-поліському, по-верховинському – мандибуркою, бульбою, ріпою, бараболею, буришкою у яких сорочках, кожушках і мундирах її не вари, - щедра вона душею,  наша картопля». (В Затуливітер).

     Про який овоч пише поет? Так, про картоплю. В різних місцевостях України її називають  по-різному.

   Сукупність мовних особливостей, характерних для усного мовлення  людей, які проживають у певній місцевості, зветься  діалектом (наріччям).

      Розрізняють три основні діалекти (три групи говорів) української мови:

·        північний 

·        південно-західний 

·        південно-східний 

       Діалекти вивчає розділ науки про мову, що  зветься  діалектологією.

        Слова, що їх уживають жителі певної місцевості, звуться діалектними словами.

ІІ. Практикуймо!!!
1. Вибірковий диктант. Виписати діалектні слова (поставивши їх у початковій формі). Пояснити лексичне значення кожного з них, за потреби скориставшись словником.

1. Як їмо бараболю, то не клянемo долю. 2. Файна трава, та не для мого коня. 3. Солом’яний легінь золоту дівку заміж бере. 4. Повна тайстра важка, а порожня ще важча. 5. Оце газдиня: три городи, одна диня. (Народна творчість).

2.До поданих діалектних слів дібрати синонімічні загальновживані (усно)
      І.   Вуйко, желіско,  маринарка, кав»яр, ґринджоли, кнайпа, кобіта, пацьорки.

   ІІ.  Габелок, воканчі,  козерки, галанджія, літепло, помітка, смаженя, тарабайло.

   ІІІ. Гальба, здибанка, кумпель, летовище, канапка, рафунок, гратуляції, канапа.

Для довідок. І. Дядько,  праска, піджак,  ікра, сани, кав»ярня (бар), жінка, намисто. ІІ. Неслухняна дитина, черевики, сани, галас (шум), тепла вода (підігріта на сонці),  косинка, яєчня, базіка. ІІІ. Кухоль, зустріч (побачення),  товариш,  аеропорт, бутерброд, випадок, привітання,  диван.

3.  Пояснювальний диктант. Перепишіть підкресліть діалектні слова, поясніть лексичне значення кожного письмово.Чому таких слів чимало в мові творів багатьох українських письменників? Яка їхня роль у художніх творах?

 1. Газдівство у старої Лесихи несогірше. Хата хоч стара, та ще добра; будиночки нові, просторі й опрятні, худібка красна, що Господи, гладке кожне, мов слимак. Лесиха жінка господарна та запопадлива. Сукриста дуже та тверда. Бувало, як за що завізьметься, то хоч рака лазь, усе поставить на своїм. (І.Франко). 2.  Тепер Іван був уже легінь, стрункий і міцний, як смерічка, мастив кучері маслом, носив широкий черес і пишну кресаню. Марічка любила, коли він грав на флояру....Чудна пісня тихо спадала на зелену отаву царинок, де вигідно послали свої тіні смереки. (За М.Коцюбинським).

 ІІІ. Домашнє завдання

1. Перегляньте мапу України з діалектів та говірок.

2. Випишіть уже знайомі вам 4  слова та складіть з ними 4  речення.




Завдання на 05.10.2020
Тема. Професійні слова і терміни, просторічні слова. 
І. Пригадайте!
Код доступу 7158479
ІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1. Опрацюй параграф 13
2. Виконай усно завдання. Прочитайте текст та дай відповіді на запитання

Наприкінці XVII — на початку XVIII ст. монах Климентій Зиновіїв створив збірку віршів. Його вірші присвячені темі праці, трудящому людові. Лексика творів Климентія Зиновієва охоплює назви тогочасних професій, знарядь праці, предметів виробництва. Поет називає 72 професії ремісників. Це мельники, слюсарі, столяри, друкарі, писарі, кожум'яки, скрипники, смолярі, дьогтярі, бондарі, ткачі, кравці, теслі, шевці,  рибалки, пивовари, калачники, ковалі та багато інших.

1. З якою діяльністю людей пов'язані назви перелічених професій? З’ясуйте це за електронним тлумачним словником 

2. Чи існують сьогодні ці професії? Чому?

3. До якої лексики належать слова, які перестали вживати  у повсякденному житті? 

4. Як можна назвати лексику, яка вживається в певній професії?

ІІІ. Підсумуймо!

Запам’ятаймо!

Професійні слова і терміни (слова-професіоналізми) це слова, які використовують спеціалісти певної галузі. Це назви знарядь праці, трудових процесів, сировини, з якою працюють спеціалісти. 





3. Виконай вправу за підручником 107 та 109(письмово)
ІV. Домашнє завдання
Виконайте вправу за підручником 114 письмово.

Завдання на 18.09.2020

Тема. Розвиток мовлення. Діалог

Пригадайте!!!

Діалог – (від  грецької  dialogos – розмова,  бесіда) – розмова  двох осіб.  Він  складається  з  реплік  (запитань  і  відповідей  або  повідомлення).

1)      А що  таке  репліка? .

Репліка - це  кожне  окреме  висловлювання  учасників  діалогу.

2)       Що  таке  полілог?  

Полілог – це різновид діалогу, у я кому беруть участь кілька осіб.

3)      Що  таке дискусія? 

Дискусія – це широке публічне обговорення якогось питання, щодо якого сперечаються, висловлюють часом протилежні погляди на предмет обговорення.

4)       Які  розділові  знаки  вживаються  при  діалогах? 

-           Людина   у  повсякденному  житті  потрапляє  в  різні  мовленнєві  ситуації,  користуються  кількома  видами  діалогів:  побутовим,  навчальним,  художнім, діловим  та іншими. Сьогодні  ми детальніше ознайомимось з побутовим та діловим діалогом.




Домашнє завдання: Скласти діалог "На дистанційному навчанні"


Завдання на 17.09.2020
Тема. Складне речення. Розділові знаки в ньому.

 I.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виконайте тест до 18.09

Код доступу 6164676
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Пригадайте, переглянувши відео

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Спостереження над мовним матеріалом.

Запишіть речення та виконайте їх повний синтаксичний аналіз. Назвіть складні речення і чим відрізняються вони за будовою від простих? 

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, вирушать з тобою приспані тривоги. (В. Симоненко) Пусти мене, мій батеньку, на гори. (Леся Українка)  Благословенним і чарівним вважається той край, де барвінок росте. (З підручника)

2. Вибірковий диктант

  Знайдіть і запишіть лише складні речення. Підкресліть граматичні основи. Вкажіть за допомогою чого поєднуються прості речення в складному?

 В тім бору, між корінням великої сосни, зробила на осінь Моховинка собі хатку. Заблудити вона не могла ніколи, бо ту сосну легко пізнати: на прикорні вона ділиться на три товстих стовбури. Моховинка заложила всі дірки сосновими галузками, а щілини й зокола, й зсередини — м’яким зеленим мохом.

 Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку — «братки». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки.

  Скажіть із якого твору взято дане висловлювання?

 • Хто є автором даного твору?

 • Який жанр твору?




Завдання на 16.09.2020
Тема. Звертання та вставні слова у простому реченні. Розділові знаки при них.
І. Пригадай, переглянувши відео
ІІ.  Працюємо з підручником стор. 13, 14 (повторюємо правила звертання та вставні слова, звертаємо увагу на схеми).
ІІІ. Практикуймо!!!
1. Прочитайте, визначіть звертання. Поясніть вживання розділових знаків. Вказати звертання поширені та непоширені. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Україно! Ти моя молитва… (В. Симоненко.) Ти в моєму серці, Україно, думою Шевченка гомониш (Б. Олійник.) Як тебе не любити, Києве мій! (Д. Луценко.) Я люблю тебе, місто бурхливе, твоє царство і мідяний спів. (М. Шульга-Шульженко.) І хто тебе оббризкав, місто, таким зеленим ластовинням? (Н. Матвійчук.)

2. Прочитати речення вказати вставні слова, пояснити вживання розділових знаків у реченнях. Пояснити, чому вставні слова не є членами речення.

Я мислю, отже, існую. (Античний вислів.) Потік, напевне, пам’ятає що був і кригою, і снігом (О. Шугай.) У калині, кажуть, живе материнська любов і мудрість. (З підручн.) Здається, папороті цвіт я в темну нічку відшукала (Л. Забашта.) Я, либонь, таки дочекаюся. (Г. Чубач.) А листопад, на диво, розіслав  зелений килим скверів та бульварів. (С. Охріменко.) А в кущах ямки глибокі, видно, лосі йшли гуртом. (В. Скомаровський.) Кажуть, у степу є такі криниці, у яких навіть удень відбиваються зорі. (В. Яринич.)

3ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Чи вмієш ти доречно використовувати у своєму мовленні звертання, вставні слова та різні однорідні члени речення? Як вони збагачують твою мову? На закріплення вивченого виконай письмово тести.

1. Звертання:
А) називає того, хто звертається; Б) називає того, до кого звертаються;
В) виражає ставлення мовця до повідомлюваного ним.
2.Скласти речення із звертанням, звертання позначити, підкреслити головні і другорядні члени речення.
3. У реченні звертання :
А) є головним членом речення; Б) є другорядним членом речення;
В) не є членом речення.
 4. Вставні слова і сполучення слів:
А) виражаютьставленнямовця до повідомлюваного ним;
Б) означають час, місце, умову, причину того, про що йдеться у реченні;
В) називають того, до кого звертаються.
 5.Скласти речення із вставним словом чи сполученням слів, вставне слово (сполучення слів)позначити, підкреслити головні і другорядні члени речення.
6. На письмі звертання виділяються:
А) комами або знаком оклику залежно від інтонації, Б) лапками; В) тире.
 7. У реченні Мабуть, не з тієї ноги встав (Нар.творч.) вставне слово стоїть:
А) на початку речення; Б) у середині речення; В) у кінці речення 

8.Звертанням у реченні Водичко, умий моє личко є:
А) личко; Б) водичко; В) моє.
 9. Укажіть речення, у якому є однорідні члени:
А) Ліс якусь хвилину стояв нерухомо. Б) Мудрим ніхто не родився, а навчився.
В) Солов’їні пісні навіювали на мене теплі спомини.
 10.Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:
А) І плащі, й костюми, й блузки  усе це можна купити в магазині одягу.
Б) Ми назбирали: боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок.
В) Вийшов з хати Юрко, і побачив велику крижану бурульку.
 11.Укажіть речення, у якому правильно виділене звертання: А) Нібрате , я не залишу тебе самого. Б) Їж , Мартине , мати ще підкине.
В) Ловись рибко , велика та все велика.

ІV. Домашнє завдання
Вправа за підручником 32, стор. 15.



Завдання на 15.09.2020
               Тема. Однорідні члени речення  в простому реченні
І. Пригадай!!!
— Яка відмінність між складним реченням і простим?
— Які члени речення називаються однорідними? Наведіть приклади.
— Чи утворюють словосполучення підмет і присудок? Чому? Наведіть приклади.
— Чи утворюють однорідні члени речення словосполучення? Чому? Наведіть приклади.
ІІ. Практичне завдання.
1. Спишіть, підкресліть граматичну основу. Знайдіть слова, які відповідають на одне запитання. Накресліть схему.
Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга разом охопило Петрове серце. (Панас Мирний).
2. Робота з підручником, виконуємо вправу 24 (усно)
3. Виконуємо письмово
  Перепишіть, уставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкресліть.
Історія народу має г..р..їчні трагічні щасливі сторінки. В г..р..їчному найбільше проявляєт..ся національний характер народу його душевна краса талант. Ці ст..рінки особливо хв..люють і викликають почут..я національної гордості. (Із журналу)
 Перепишіть, на місці крапок вставте узагальнювальні слова. Накресліть схеми. Поясніть уживання розділових знаків.
Мамина хата в садку, як у віночку. Коло хати …: вишні, черешні, яблуні. Перед вікнами …: бузок, барбарис. Під вікнами …: півники, красоля, півонії, крин (лілея), нагідки. (За Д. Чередниченком)


Завдання на 14.09.2020
Тема. Однорідні члени речення в простому реченні. Розділові знаки при них.
Пригадай!!!
І. Пригадайте, переглянувши картинки

1. Вставні слова, які в реченні виділяються комами
2. Звертання

3. Прості та складні речення
Зверни УВАГУ!!!
 Узагальнювальне слово при ОЧР
1. Скористайся підручником стор. 12, впр. 19
2. Уважно переглянь та прочитай
3. Перегляньте відеоурок за посиланням
4. Виконайте вправу за підручником 23, стор. 13.

Дякую за роботу. Гарного дня!!!






Комментариев нет:

Отправить комментарий