Українська мова 5-Є

Завдання на 01.06.2021

Тема. Узагальнення вивченого протягом року
Доброго ранку, мої п'ятикласники! Сьогодні ми з вами пригадаємо вивчені теми протягом року.

Завдання 1
- перегляньте відео за посиланням та виконайте наступне завдання
Завдання 2
Із двома словами на вибір складаємо 2 речення із вставним словом та звертанням.
Завдання 3
Записати речення відповідно до правил пунктуації в такому порядку:
- речення з однорідними членами
- речення зі звертаннями та вставними словами
- складні речення
- речення з прямою мовою
Для зручності самоперевірки кожне  речення записуйте з нового рядка.

Дарино у тебе напевно все добре. Мене все цікавить говорить Максим. Андрій вважає що він все зробив. Ирій пташко тебе чекає. Археологія та історія цікаві науки. Євген скрикнув Ми перемогли! Схиляються верби і сонце заходить за гору. Ластівки горобці зозулі ці птахи нам відомі. Юрій Марія і Сергій підійшли до школи. Нам потрібно Марино відпочити. Юність прекрасна запевняє поет. І коли він виконав завдання, мати повернулася з роботи.
КЛЮЧ. З перших букв прочитайте завершення прислів’я «Дерево тримається корінням,………»
Запишіть та виконайте повний синтаксичний розбір розгаданого вами прислів'я.

Дякую за співпрацю!



Завдання на 25.05.2021

Тема. Повторення. Фонетика.Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Пригадай!


1. Повторіть §§ 15-23
2. Перегляньте відеоуроки за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=dDSYEHV_zAg

3. Пригадайте як виконується  фонетичний розбір слівцьому вам допоможе наступне відео

Зразок фонетичного розбору
Земля - зем-ляˊ [з еимл'аˊ] – 2 склади, 5 б, 5 зв.
З - [з] – пригол., шумн, тв, дзв.
Е - [еи] – голосн., неноголош.
М - [м] – пригол., сонорн., тв.
Л - [л'] – пригол., сонорн., м’який.
Я - [аˊ] – голосн., наголош.

4. Виконайте тестові завдання за посиланням до 22:00 год.
Код доступу 4332835
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Дякую за урок!
Гарного дня!



Завдання на 30.04.2021
Контрольна робота № 8
Синтаксис і пунктуація
 І. Виконайте тестове завдання за посиланням (початковий, достатній та середній рівні) 9б.
Код доступу 9313066
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

ІІ. Практична частина (високий рівень - 3б.) 
Виконайте повний синтаксичний розбір поданих речень. 
1. Я, безперечно, дуже люблю свою сім'ю.
2. Твоя пісня, рідна мамо, у серці бринить.
3. Цвітуть синьоокі волошки у золотому житі, і на луках пломеніють маки. 


Завдання на 29.04.2021
Тема. Узагальнення та систематизація вивченого
Доброго ранку! Діти, сьогодні ми з вами спробуємо ретельно підготуватися до контрольної роботи, щоб написати її на відмінно. Нам потрібно буде виконати наступні завдання.
І. Пригадайте і спробуйте дати усно відповіді на запитання
ІІ. Пригадайте, переглянувши картинки
1. Узагальнювальне слово при ОЧР
2. Вставні слова, які в реченні виділяються комами
3. Звертання

4. Прості та складні речення
5. Пряма мова та діалог
ПРАКТИКУЙМО!!!
Вправа (письмово)
Зробити повний синтаксичний розбір поданих речень (зверніть увагу на зразок у зошиті, як ми робимо розбір простого та складного речення):
- речення просте
1.Вишийте, мамо, сорочку кольором неба й степів!
2.Рідні місця, знайомі хатки, садки, доріжки - все миготить в очах.
- речення складне
3.Знов весна настала, і квітки барвисті принесли хвилини щастя і тепла.
Готуємося до контрольної роботи!
ДЯКУЮ ЗА УРОК!

Завдання на 22.04.2021

Сьогодні ми вчитимемося писати листа найдорожчим людям, використовуючи звертання та вставні слова.
Для початку розберімося у таких словах як адрес, адреса, адресант, адресат.
Ознайомся із новими словами
    Словникова робота.
Адрес – це письмове вітання особі чи організації, переважно з нагоди ювілею.
Адреса – місце проживання чи перебування особи, установи; напис на конверті, бандеролі тощо.
Зверніть увагу! Вислови «на адресу» і за «адресою» мають різне значення.
Вислів «на адресу» вказує на напрямок дії (можна поставити запитання «Куди»?). Приклади: Листи надсилайте на адресу... Вислів «за адресою» вказує на місце дії (можна поставити запитання «Де»?). Приклади: Курси з водіння розташовані за адресою... Вона проживає за адресою...
Адресант – той, хто надсилає листа, телеграму, бандероль; відправник. «Здивований, він починає читати адресу. Якась нісенітниця: прізвище адресата – Франко, прізвище адресанта – так само Франко» (Петро Колесник).
Адресат – той, кому надсилають листа, телеграму, бандероль; одержувач. «У шістдесят п’ять різних міст світу линули короткі радіохвилі, але скрізь вони мали знайти одного адресата – інститут переливання крові» (Юрій Смолич).
Опрацюй с. 211
Прочитай зразок 1 із вправи 489 
Зразок 2.
Люба бабусю!
Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас. Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте.
Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару.
На Новий рік та Різдво ми, на жаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами.
Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо.
                                                                         Ваш онучок Іванко

Вправа 492
Зверніть увагу на найуживаніші звертання у листі

МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА
ПРИКЛАДИ
Звертання
Любі мої дідусю і бабусю! Дорога сестричко Іринко! Шановний Василю Івановичу!
Початкова форма про стан листування
Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, але відразу не відповів (-ла), оскільки...
Основний зміст листа, повідомлення про новини
Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком...
Запитання адресату
Як Ваше здоровя? Які у Вас новини? Що цікавого в тебе?
Подяка
Дякую за те, що...
Прохання написати лист
Я прошу Вас написати мені... Прошу тебе відповісти на лист...
Передача вітань
Передавайте вітання...
Прощання
До побачення... Міцно цілую й обіймаю...
Кінцівка і підпис
Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)...
Дата і місце написання, якщо їх нема на початку листа
20   березня 2020 р. Вінниця

Домашнє завдання: написати листа до рідної людини з використанням звертань та вставних слів й оформити (підписати)конверт
Оцінюється підпис та  текст. 
Проявіть свою фантазію. Власник найоригінальнішого коверта теж отримає оцінку.
Зразок виготовлення конверта

Завдання на 21.04. 2021
Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
Діти, сьогодні ми з вами вивчаємо складне речення.
За будовою речення поділяються на прості та складні. Просте речення має одну граматичну основу. Складне речення містить дві або більше граматичних основ.
Порівняй!!!
Прості речення, що входять у складне, поєднуються:
а)  сполучниками і(й), а, та, але, зате, щоб, тому що;
б)  словами коли, який, де;
в)  інтонаційно, без сполучників.
Між частинами складного речення ставиться кома.
І. Перегляньте відеоурок
ІІ. Опрацюйте табличку за підручником на стор. 215
Виконай завдання
ВАЖЛИВО!!! Для того, щоб не сплутати просте речення,у яких є однорідні підмети чи присудки, зі складним, ми повинні, насамперед, визначити граматичну основу.
  • Речення, котре має одну граматичну основу просте з однорідними членами речення (Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідові слова - у даному реченні однорідні присудки, тому кома перед  сполучником і не ставиться, а речення є простим, тому що одна граматична основа).
  • Якщо у реченні дві і більше граматичних основ, то воно є складним (Дуби гойдались, і тремтіли клени - у даному реченні один підмет та присудок та другий підмет та присудок, тобто дві граматичних основи, що поєднані сполучником і, перед яким ставимо кому - речення складне).
    ІІІ. Практикуймо!!!
    2. Виконайте письмово вправу за підручником 499, стор. 216

    Завдання на 20.04. 2021
    Тема. Послідовність синтаксичного розбору простого речення
    Доброго ранку, любі діти! Ви вже вивчили, що таке звертання, однорідні члени речення, вставні слова. Сьогодні на уроці ми закріпимо ваші знання і для цього проведемо урок-практикум.
    І. Перевіряємо вивчене
    1. «Лінгвістична діагностика»
    Прочитайте віршовані уривки. Запишіть їх, розставляючи потрібні розділові знаки. Зазначте чим речення ускладнені: звертаннями, вставними словами чи однорідними членами речення.
    1.     Над озерами, річками,
    На полянах лісових,
    На стрімких, високих горах,
    На просторах степових -
    Скрізь розкидались оселі
    Наших прадідів - слов’ян(О.Олесь)
    2.     Грає кобзар, виспівує,
    Вимовля словами (Т.Шевченко)
    3.     Можна все на світі вибирати, сину,
    Вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко)
    4.     Мабуть,  ще людство дуже молоде (Л.Костенко)
    2.  Стилістичний аналіз звертань у поетичних творах
    - Прослухайте поетичні уривки. Знайдіть в них звертання. Випишіть лише риторичні звертання.
    1. Ой повій, повій ти, вітре!
    Швидше коней повези! (О. Олесь).
    2. Любий сину України,
    Я тобі співаю! (М. Вороний).
    3. Дощем квітневим, весно, не тривож! (Б.І. Антонич).
    4. Та тут до грому навздогін
    Заговорила груша:
    «Трусніть і грушу, дядьку грім,
    Бо важко мені дуже...» (М. Вінграновський).
    5. Слухай, старче! Ти
     Ясним соколом у хмарах,
    Сірим вовком в полі скачеш (М. Вінграновський).
    ► Схарактеризуйте стилістичну роль звертань у художніх творах.
    ІІ. Практикуємо!!! Синтаксичний розбір простого речення
    Алгоритм розбору простого речення
    1. Підкреслити ГО (граматичну основу) речення
    2. Від головних членів речення поставити питання до другорядних.
    3. Надписати над кожним словом частину мови.
    4. Загальна характеристика простого речення
    За будовою
    просте
    складне
    За метою висловлення
    розповідне
    питальне
    спонукальне
    За емоційним забарвленням
    окличне
    неокличне
    За граматичною основою
    двоскладне (2 головних члени)
    односкладне (один головний член)
    За наявністю другорядних членів

    поширене
    непоширене
    За наявністю ускладнюючих елементів
    звертання
    поширене, непоширене
    вставне слово

    однорідні члени речення

                              ВС   
    Зразок: Ніде, здається, такої краси я не бачив.

    (Речення просте, розп., неокл.,  двоскл., пошир., повне, 

    ускладн. встав. сл. - здається, що назив. невпевненість).
    Зробіть синтаксичний розбір поданих речень
    1. Пахло свіжим хлібом, житньою соломою, медом і яблуками.
    2. Юний друже, оберігай нашу природу!
    3. На щастя, життя без несподіванок не обходиться.



    Завдання на 16- 19.04. 2021
    Тема. Розвиток мовленняЛист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів
    Дякую за співпрацю, мої розумники!!!



    Завдання на 15.04.2021
    Тема. Синтаксичний розбір простого ускладненого речення. Тренувальні вправи

    Любі діти, сьогодні ми з вами пригадаємо вивчене, виконуючи наступні завдання
    І. Трішки поміркуй! 
    1. Записати речення відповідно до правил пунктуації. Вказати узагальнювальні слова.
    Усе перебуває в чеканні земля і місяць  вишні і тополі. Кожен кущик  горбок долина  стежечка   все це йому знайоме. Дуби похмурі й мовчазні  берізки світлі і веселі  і рясту першого пастелі у чорнолісій глушині   усе таке святе мені.
    2. Виписати виділене речення, виконати синтаксичний розбір  та накреслити схему.
    ІІ. Пофантазуй!
    Записати речення,  на місці пропусків поставити вставні слова. Вказати до якої групи вони належать.
    Вихована людина, …., ніколи не дозволить собі сказати брутальні слова іншій людині, бо розуміє, що цим словом вона, ……, образить людину і, ……, принизить себе.
    ІІІ.  Розставляючи розділові знаки, спочатку виписати речення із непоширеними звертаннями, а потім -  з поширеними.


    Завдання на 12.04.202

    Тема. Ознайомлення з найбільш 

    уживаними вставними словами

    І. Пригадайте 
    1.     Які види речень за метою висловлювання ви знаєте?

    За метою висловлювання речення поділяються на.... 

    2.     Що становить граматичну основу речення?
    Граматичну основу речення становить...

    3.     Які другорядні члени речення ви знаєте?
    Другорядні члени речення...

    4.     Які члени речення називаються однорідними?
    Однорідними називаються...

    5. Які розділові знаки при узагальнювальних словах?
    Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то ставимо..... , якщо після -.....

    6. Що таке звертання...

    7. Звертання бувають...

    8. Які ви знаєте розділові знаки при звертаннях...

    У мовленні є слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного
    Наприклад: На мою думку, сьогодні буде сонячно, незважаючи на густий туман. Ці слова називаються вставними. Вони виражають різні відтінки почуттів мовця, не є членами речення. На письмі вставні слова виділяються комами.
    І. Перегляньте уважно відео 
    ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником стор. 206 (зверніть увагу на розділові знаки)
    ІІІ. Розгляньте табличку, цікаво!!!
    ЗАПАМ'ЯТАЙ!!!
    ІV. Виконайте письмово завдання
    1.  Перепишіть речення, розставте правильно розділові знаки. Виділіть вставні слова, визначте, на яке значення вони вказують (цьому вам допоможе табличка у підручнику на стор. 206)
    1. Може то птахи приносять на своїх крилах весну?
    2. На жаль ми не мали можливості знайти для її тітки квартиру десь ближче.
    3. Хтось на радість людям викопав криницю.
    4. Здавалося він не чув нічого.
    5. Можливо блискавиць крило ці горді коси заплело ?
    6. Вам усе тут безперечно незнайоме дивне я знаю.
    7.  Ці дроти кажуть тягнуться від самих Карпат аж до Чорного моря.
    V. Домашнє завдання
    1. Вправа 481, стор. 207
    2. Трішечки пофантазуй! (за бажанням)
    Дякую за співпрацю, мої розумники!!!


    Завдання на 08.04.2021
    .
    Тема: Звертання. Роль звертань у реченні.

    Доброго дня, любі діти! Розпочнемо наш урок із рядків:
    "Є в нашій мові прекрасні звертання,
    Добрі та мудрі, чудові слова.
    Тими словами усі без вагання
    Маму найкращу свою назива.
    Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
    Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
    Мамонько рідна, моя дорогенька,
    Я над усе тебе в світі люблю!..."
     Друзі, сьогодні вивчаємо тему:
    Звертання. Роль звертань у реченні
    Як ви уже зрозуміли, мої п'ятикласники, звертання ми використовуємо у своєму мовленні щодня. 
    І. Уважно перегляньте відеоурок 
    ІІ. Підсумуйте побачене

    ІІІ. Опрацюйте параграф 40 за підручником (вивчіть правила про звертання,  поширені та непоширені звертання, однорідні та повторювані).
    ІV. Домашнє завдання
    Вправу  476 виконайте письмово. 


    Завдання на 07.04.2021

    Тема. Тренувальні вправи

    І. Пригадаймо!                     
    1. Узагальнювальне слово - це слово, що своїм значенням об'єднує однорідні члени речення.
    2. Узагальнювальне слово й однорідні члени речення виконують однакову синтаксичну роль.
    3. Узагальнювальні слова можуть виражатися такими частинами мови: іменниками, прикметниками, займенниками, прислівниками.               
    ІІ. Перегляньте відеоурок за посиланням
    https://youtu.be/iHfAMGndFi4
    ІІІ. Підсумуймо!
    1.Перегляньте визначення у підручнику на стор. 199, 201.
    Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то ставимо двокрапку, якщо після - тире.

    1.  Виконайте вправу 



    Домашнє завдання
    Складіть свої речення за схемами (2 речення до кожного випадку). Узагальнювальні слова та однорідні члени речення підкреслити.


    Завдання на 30.03.2021

    Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами.

    І. Опрацюйте параграф 38 за підручником (стор. 194)

    ІІ. Перегляньте відеоурок 


    ІІІ. Вивчіть табличку
    ІV. Виконайте вправу 454 усно, а з картки письмово
    Напишіть  чим ускладене кожне речення (однорідними:

     додатками, означеннями, обставинами чи присудками).

    Дякую за співпрацю!


    Завдання на 23.03.2021

    Самостійна робота

    І. Пригадайте!!!

    Найчастіше у реченні другорядні члени речення виражаються:

    *                      додаток– іменником та займенником

    *                      означення– прикметником, іменником, займенником

    *                      обставина– іменником з прийменником та прислівником

    ІІ. Прочитайте речення,  вставляючи на місці крапок пропущені букви. Перепишіть та виконайте повний синтаксичний розбір за зразком

    Стоят.. спокійно дерева безл..сті. (П. Филипович) Десь високо-високо у в..рхівках сосон заплутався місяць. (О. Буцень) Лунко р..пить осика. (К. Наріжний) Споконвіку на дніпровських б..р..гах селилися й жили слов’яни. (І. Цюпа) Вден.. сонце піднімаєт..ся все вище й вище, пливе по небу. (В. Сухомлинський) Жи..тя найдужче в..рувало на Подолі (О. Іваненко). Учан-Су — найбільший і найкрас..віший водоспад Криму. (Із журналу)

    Гарно впоралися із завданням!


    Завдання на 19.03.2021


    Тема. Другорядні члени речення. Тренувальні вправи

    Діти, сьогодні ми з вами сформуємо поняття про другорядні члени речення, зуміємо розпізнавати їх у реченнях та поширювати ними речення. 
    Кожен з вас спробує перевірити своє  логічне  й образне мислення, спостережливість, память.


    І. Перегляньте відео та пригадайте

          

       ІІ. Прочитайте та підсумуйте
           Займіть позицію» (Знайдіть речення, яке містить другорядні члени речення, обґрунтуйте свою відповідь)

                 Прийшла весна.

             Весна.

             Весна рання.

             Рання весна.


             ІV. Пошуково–вибіркова робота 
           І. Виберіть і запишіть тільки речення, поширені додатками. 
           ІІ. Виберіть і запишіть тільки речення, поширені означеннями
           ІІІ Виберіть і запишіть тільки речення, поширені обставиною.

           Бережи честь змолоду. Добре ім'я – найкраще багатство. Добре роби - добре й буде. Правду не сховаєш. Дружба - велика сила. Здоров’я –найцінніший скарб. І сила перед розумом никне.                       Працюймо дружно – не буде сутужно.                           Красне слово – золотий ключ. Стислість – сестра таланту. Діло майстра величає. Від теплого слова і взимку лід розмерзає. Не соромно не знати, соромно не вчитися. 
             
           

    Дякую за роботу!


    Завдання на 16.03.2021

    Тема. Обставина як другорядний член речення

    І. Ми з вами сьогодні  розпочинаємо вивчати останній другорядний член речення - обставина.
    Прочитайте правило, спробуйте його запам'ятати
    ІІ. Уважно перегляньте відео, у якому вправа 443 виконується для прикладу.


    ІІІ. Опрацюйте матеріал за підручником (стор. 191 - 192); вивчити правило про обставини та чим вони виражаються у реченні).

    V. Виконайте вправу: 443 (переписуємо, підкреслюємо  головні та другорядні члени речення).
    Вчимо правила напам'ять!!!


    Завдання на 05.03.2021

    Тема. Означення як другорядний член речення, способи вираження

    І. Гра "Так/Ні" (пригадаємо вивчене)

    1. Граматична основа речення - підмет та присудок?
    2.  Веста і літо - це словосполучення?
    3. Сонячний день - головне слово сонячний?
    4. Я люблю весну - односкладне речення?
    5. Як я люблю весну! - окличне речення?
    6. За емоційним забарвленням є: розповідні, питальні та спонукальні речення?
    7. Пошрене словосполучення - словосполучення, що має більше ніж 2 слова?
    8. Я посміхаюся сонечку - речення поширене?

    Ми з вами сьогодні  вивчаємо другорядний член речення -    означення.


    ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником (стор. 190 - 191); вивчити правило про означення та чим воно виражається у реченні).
    ІІІ. Уважно перегляньте відео, в якому вправа 440 виконується для прикладу.

    ІV. Попрацюйте творчо: вправа 441 (письмово)
    V. Домашнє завдання

    1.Виконайте вправу: 442 (письмово; уважно читаємо умову вправи, виконуємо всі вказані завдання).
    2. Вчимо правила напам'ять: додаток та означення

    Будьте розумниками!!!


    Завдання на 04.03.2021

    Мої п'ятикласники, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати другорядні члени речення. Записуємо в зошити число, класна робота, тему уроку

    Тема. Додаток як другорядний член речення.

    І. Пригадайте
    1. Які речення поширені?
    2. Які речення непоширені?
    3. Які ви знаєте головні члени речення? На які  питання вони відповідають?
    4. Які ви знаєте другорядні члени речення?
    5. Для чого потрібні другорядні члени речення?
    Другорядні члени речення  уточнюють чи пояснюють головні члени речення і залежать від них. Смислові зв'язки між головними та другорядними членами речення встановлюються за допомогою питання.
    Наприклад: (Що?) День (що робить?) кладе (куди?) на хмарки (що?) позолоту.

    Отже, ми  з вами сьогодні
    вивчаємо другорядний член речення - додаток
    Зробімо висновок: додаток відповідає на питання непрямих відмінків

    ІІ. Уважно перегляньте відео, у якому вправа 436 виконується для прикладу





    ІІІ. Опрацюйте матеріал у підручнику (стор. 188; вивчити правило про додаток та чим він виражається).
    ІV. Виконайте вправи:  439 (стор. 190) - письмово.
    Бажаю успіху!


    ЗАВДАННЯ НА 03.03.2021
    Тема. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина
    І. Пригадайте 
    1. Що таке синтаксис?
    2. Що таке речення?
    3. Що таке граматична основа речення?
    4. Яке речення односкладне?
    5. Яке речення двоскладне?
    6. Види речень за метою висловлення?
    7. Види речень за емоційним забарвленням?
    ІІ. Виконайте завдання learning

    https://learningapps.org/1771172

    Другорядні члени речення уточнюють або пояснюють головні члени речення і залежать від них.
    Смисловий зв'язок між головними і другорядними членами речення установлюють, поставивши від головного до другорядного члена речення питання.
    Наприклад:

    ІІІ. Перегляньте відеоурок

    ІV. 1.Вивчіть правило параграфа 37 (речення поширене та непоширене на стор. 187)
    2. Роздрукуйте або намалюйте собі таку табличку (будемо вчити її напам'ять)
    V.Домашнє завдання
    1. Вивчити табличку напам'ять
    2. Виконайте вправи за підручником: 430 (усно); 432 (письмово).


    Завдання на 02.03.2021

    Тема. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення

    І. Пригадай!

    1. Лінгвістична розминка

    Назвати розділові знаки за їхніми характеристиками.

    1. Фіксує кінець речення, а також передає питальну інтонацію. (Знак питання)

    2.  Свідчить про закінчення думки в розповідних та спонукальних  неокличних реченнях.  (Крапка)

    3.  Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику)

    2.   Вибірковий диктант

    З поданих речень виписати: 1  – розповідні, 2– спонукальні, 3  – питальні

    Україна  є незалежною державою.  Державною мовою в Україні є українська мова. Люби свій край! Як океан, глибока, твоя любов нехай не тоне в млі!  Що для мене рідна мова? Весняний пташиний спів? Гомін тихої діброви? Чи віночок дивних слів? 

    ІІ.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

     Більшість людей, занедужавши, одразу біжать до аптеки за таблетками, а перевтомившись — вітамінами. Між тим забувають, що природа подбала про це й дає чудові вітаміни та навіть ліки у вигляді овочів і фруктів. Японці при застуді варять овочевий бульйон із моркви, цибулі, селери та інших сезонних овочів і вживають як ліки. Нам усім, мабуть, слід подбати, щоб у нашому раціоні було достатньо вітамінних продуктів, що підтримуватимуть і зберігатимуть здоров’я. Про користь овочів і фруктів поміркуймо на сьогоднішньому уроці, грамотно оформляючи в письмовій формі свої висловлювання.

    ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

    1.Перегляньте теоретичний матеріал

    2. Мовна гра

    — Хто за хвилину напише найбільше назв овочів (І варіант), назв фруктів (ІІ варіант)?

    3. Робота з текстами (письмово)

    Прочитайте текст 1.  Прокоментуйте його. Запишіть. Підкресліть граматичні основи речень. Назвіть пунктограми.

    Морква -  найкорисніша.  У ній міститься найбагатше джерело вітаміну А. Цей овоч поліпшує травлення, апетит, структуру зубів.

    Огірок поліпшує рост волосся. Корисний при отруєннях, адже виводить шкідливі речовини з організму.

    Баклажан називають овочем довголіття, оскільки вітаміни й мінерали, що в ньому містяться, допомагають впоратися з багатьма хворобами.

    Гарбуз нормалізує обмін речовин, ріст клітин, зміцненює кісткову систему та зубів. Містить велику кількість заліза.

    Цибуля та часник — корисні для печінки, судин, серця. Вини зміцнюють імунну систему.

    Яблука зміцнюють імунну та нервову системи, знижують ризик захворювань серця і судин.

     Ягоди —  джерело вітамінів, і корисних мікроелементів. Найбільш корисними для мозку, вважають смородину, малину, полуниці.

    Прочитайте текст 2. Зробіть висновки. Поділіть його на частини, складіть план. 

    Найбільш шкідлива їжа — чіпси та сухарики. Через особливості приготування в них утворюється безліч шкідливих речовин, що можуть призвести до страшних недуг, підвищують ризик серцево-судинних захворювань. Дуже шкідливими є приправи та ароматизатори, які до них додаються. Фаст-фуд — швидка їжа — призводить до порушення травлення, ожиріння.

    Газовані напої — суміш цукру, хімії та газів. Містять цукрозамінник, що за умови вживання у великих дозах сприяє розвитку психічних захворювань. Такі напої не втамовують спрагу, а тільки посилюють її.

    Ковбаса, копченості містять ароматизаторів і барвників більше, ніж м’яса. А один шматочок копченої ковбаси містить стільки фенольних сполук, скільки людина вдихає в місті за рік! Фенол украй токсичний.

    Шоколадні батончики — значна кількість калорій у поєднанні з хімічними добавками, генетично модифікованими продуктами, фарбниками й ароматизаторами.

    Майонез, кетчуп, соуси містять мало натуральних інгредієнтів. Натомість мають великий вміст жирів, хімічних добавок, що у разі частого вживання призводять до ожиріння та порушення травлення.

    4. Міні-диспут

    — Чому люди, знаючи про шкідливість деяких продуктів та їхню ненатуральність, усе ж купують їх і харчуються ними?

    IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

    Виконати роботу з текстами, що зазначені вище.

    Дякую за роботу. Гарного дня!


    Завдання для виконання на 26.02.2021

    Тема. Види речень за емоційним забарвленням: 

    окличні й неокличні

    І. Повторюємо вивчене
    Виконуємо завдання усно

    ІІ. Переглядаємо відео

    ІІІ. Опрацьовуємо параграф за підручником 36, стор 185.
    ІV. Виконуємо вправу (426 усно)
    Вправа 428, стор. 186(письмово)


    Завдання на 25.02.2021

    Мої п'ятикласники, записуємо в зошити число, класна робота та тему уроку
    Тема. Види речень за метою висловлення: розповідні, питальні, спонукальні
    І. Пригадайте!
    ІІ. Перевірка домашнього завдання
    Перевір!

    ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
    1. Вчимо напам'ять правила

    2. Переглядаємо відео


    ІV. Підсумок вивченого матеріалу

    1.   Попрацюйте з підручником параграф 35.
    2.  Виконайте вправу 420, стор. 184 (усно).
    V. Домашнє завдання

     Творче завданняСкладіть і запишіть по 2 речення, у яких:
     - про щось розповідається; 
    - про щось запитується; 
    - спонукається до якоїсь дії. 
    Підкресліть граматичну основу створених вами речень
    Наприклад:
    Бажаю успіху, будьте розумниками!


    Завдання на 22.02.2021

     "Гарний настрій покращує здоров'я", -  каже народна мудрість. Отож, дорогі п'ятикласники, налаштовуємо себе на позитив та починаємо працювати.

    Тема. Речення. Речення з одним головним членом

    І. ПРИГАДАЙТЕ! Переглядаємо відеофрагмент за посиланням



    ІІ. Опрацювання навчального матеріалу

    Реченням називаємо одне або кілька слів, що виражають закінчену думку.
    Саме за допомогою речень ми спілкуємось, висловлюємо прохання, наказ, виражаємо емоції, повідомляємо інформацію.
    Приклад:Весна іде, красу несе (Нар. творчість). Ліс. Тиша. Благодать..
    Граматична основа речення



    Двоскладні й односкладні речення
    Двоскладними називаються речення, у яких є обидва головні члени речення: і підмет, і присудок.
    Односкладні речення мають тільки один головний член речення у формі підмета або присудка. 
    ІІІ. Підсумок уроку
    Вправа 417, стор. 182
    ІV. Домашнє завдання
    1. Вчимо правила (параграф 34, стор 180-182) та зазначені вище
    2.  Перепишіть речення. Підкресліть граматичні основи. Випишіть усі можливі в них словосполучення. Виконайте синтаксичний розбір виписаних вами  словосполучень за зразком

    1. Школа відкриває перед тобою дивовижний світ.

    2. Вживайте у спілкуванні з людьми лагідні, приємні слова.

    Картинки по запросу "синтаксичний розбір словосполучення 5 клас картинка"
    Бажаю успіху!
    Дякую за активність!



    Завдання на 16.02.2021

    Тема. Послідовність синтаксичного розбору словосполучення

    І. Пригадайте!



    Завдання на 19.11.2020


    Тема. Тренувальні вправи
    І. Пригадай!


    ІІ. Вивчіть напам'ять!!!
    1. Букви
    Я, Ю, Є позначають один звук після приголосного:  
    пісня [п'існ'а] 5 букв, 5 звуків!!!

    2. ТТ, НН, ЛЛ позначають один звук, ось так: гілля [г'іл':а] 5 букв, 4 звука;
            почуття [почут':а]   7 букв, 6 звуків.                
    ІІІ. Практикуймо!
    Виконуємо вправу за підручником 207, стор. 104. Всі завдання до вправи. 





    Завдання на 16.11.2020

    Тема. Тверді й м'які приголосні звуки

    І. Пригадай!



    ІІ. Опрацьовуємо параграф 16(стор.94)

    Вчимо табличку

    Приголосні звуки поділяють на м’які та тверді.

    В українській мові є 10 м’яких звуків: [д’] [з’] [дз’] [л’] [н’] [р’] [с’] [т’] [ц’] [й] , для їх позначення використовують знак’.

    Звук [й] завжди м’який. 

    Твердих звуків 22: [б] [в] [г] [ґ] [д] [ж] [з] [дж] [дз] [к] [л] [м] [н] [п] [р] [с] [т] [ф] [х] [ц] [ч] [ш].

    Якщо після приголосного звуку ідуть букви Я, Ю, Є, І, Ь, тоді попередній приголосний звук буде м’яким або пом’якшеним твердим звуком. Для пом’якшення твердого звуку після нього ставлять знак пом’якшення ’: [п а п’ і р]

    Буква «знак м’якшення» – ь разом із попередньою буквою позначає на письмі м’який приголосний звук.

    Якщо приголосний звук стоїть в кінці слова або після нього йдуть букви А, Е, И, О, У, апостроф чи інші приголосні – він  твердий.

    ІІІ. Домашнє завдання

    1. Вправа 189, стор.95

    2. Вчимо напам'ять алфавіт стор. 100.




    Завдання на 11.11.2020

    Тема. Звуки мови і звуки мовлення

    І. Актуалізація опорних знань учнів


    1.        Навіщо людям потрібна мова?
    2.        Із чого складаються слова в мові?
    3.        Яка наука вивчає звуковий склад мови?

    Усі слова в мові складаються із звуків. Розділ мовознавства, який вивчає звуковий склад мови називається фонетикою.
    Звук – це найменша одиниця мовного потоку. Із звуків утворюються слова. Звуки утворюються за допомогою мовного апарату. При утворенні одних звуків бере участь лише голос ([а, о, у, е, и]); під час творення інших – голос і шум або тільки шум ([д, л, ш, ч, м, н, к]Звуки, які утворюються лише голосом, називаються голосними. Звуки, які утворюються голосом і шумом або тільки шумом, називаються приголосними.
    Рух і положення мовних органів при вимові певного звука називається його артикуляцією.

    ІІ. Перегляньте відео за посиланням

    https://www.youtube.com/watch?v=KiKbrBKwLRQ

    ІІІ. Опрацюйте параграф 15 за підручником і вивчіть в зошиті правила.



    IV. Домашнє завдання
    1. Вправа  177, стор.90
    2. Вправа 178(1,2) , стор. 91.


    Завдання на 10.11.2020

    Доброго ранку, мої п'ятикласники!

    Записуємо на подвійному  аркуші все за заразком.  Після виконання контрольної роботи фотографуємо та надсилаємо на перевірку.

    Десяте листопада

    Тематична контрольна робота №3

    Будова слова. Орфографія

    Варіант 1 

    Виконують учні (Афанасенко Маріанна, Баженова Вікторія,

     Баран Артем, Васильєва Арина, Грушецька Софія, Гунько Христина,  Ейдін Дмитро)

    Початковий та середній рівень

    1. Лексичне значення слова містить:

    А основа слова; 

    Б закінчення слова;  

    В префікс; 

    Г суфікс.

     

    2. Корінь слова – це

    А головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів; 

    Б частина слова без закінчення;

    В значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;

    Г значуща частина слова, що служить для творення слів з новим лексичним значенням або новим відтінком у значенні.

     

    3. Укажіть рядок, у якому всі слова спільнокореневі.

    А гора, гірка, Підгірці; 

    Б гора, гори, горою;

    В гора, горе, згоріти;    

    Г гора, насип, узвишшя.

     

    4. Визначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.

    А  хліб, заспівав, перехід.      

    Б весело, кімоно, навстіж;

    В метро, вечір, ходити;      

    Гзачинити, світло, тінь; 

     

    5. Знайдіть рядок, у якому всі слова незмінні.

    А трюмо, безпечно, навзнак;      

    Б пальто, село, вікно;

    В говорити, гомін, голосно; 

    Г вечір, ніч, день.

     

    6. Укажіть рядок, у якому всі слова складаються лише з кореня і закінчення.

    А ліс, молоко, білий;        

    Б вихід, рама, яскраво;

    В політ, таксі, такса;        

    Г веселий, весело, веселка.

     

    7. З’ясуйте, у якому рядку в усіх словах замість крапок потрібно писати префікс з.

    А ..шити, ..цілити, ..чистити;                     

    Б ..брати, ..гнути, ..знатися; 

    В ..смажити, ..хитрувати, ..порожнити;  

    Г ..неславити, ..пересердя, ..фокусувати.

     

    8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом пре-: 
    А пр..чіткий, пр..мудрий, пр..міцно; 

    Б пр..милий, пр..старий, пр..старкуватий;
    В пр..заченити, пр..гарний, пр..кислий;
    Г пр..глосно, пр..сміливий, пр..міський.

     

    9. Укажіть рядок, у якому всі слова на­писано без орфографічних помилок (1бал):

    А;прихильний, розсмішити, сфотографу­вати;

    Б призирливий, безпечний, рожчепити

    В прекрасити, безпідставний, росцвісти;

    Г розшукати, престаркуватий, зховати.


    10. Установіть відповідність ( 1 бал):

    1. Слово з нульовим закінченням                                   А Велично

    2. Слово без закінчення                                                   Б Сумно, сумувати

    3. Спільнокореневі слова                                                В Село

    4. Форми слова                                                                Г День

                                                                                              Д Розбитий, розбитого


    Достатній рівень (3б.)

     

    1.Розберіть за будовою слова 

    Безстрашний, небезпечно, присвятити, при­хід, розступитися, кіно.

     

    2. Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі 

    Птах, повечеряти, беззвучно.


    Високий рівень (3б.)



    Варіант 2 

    Виконують учні (Вертейко Поліна,  

    Гандзюк Олексій,  Говдяк Владислав, Ейдін Володимир, Ейдіна Дар’я,  
    Кобернюк Анна, Кравець Марія)

    Початковий та середній рівень

    1. Граматичне значення слова містить:

    А основа слова;       

    Б закінчення слова;

    В корінь слова;        

    Г префікс і суфікс.

     

    2. Корінь, суфікс, префікс, закінчення – це значущі частини:

    А мови; 

    Б слова;  

    В речення;

    Г складу.

     

    3. Визначте рядок, у якому всі слова спільнокореневі.

    А  ріка, рік, річний;  

    Б ріка, річковий, річечка; 

    В ріка, струмок, канава;       

    Г ріка, ріки, рікою.

     

    4. Укажіть рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.

    А записати, село, берег;    

    Б концерт, завітав, звір.

    В депо, день, робити;         

    Г ясно, зверху, зразу;

     

    5. З’ясуйте, у якому рядку всі слова незмінні.

    А писати, загін, дивно;             

    Б трюмо, безпечно, зненацька;

    В край, майдан, комп’ютер;     

    Г пальто, вікно, борошно.

     

    6. Знайдіть рядок, у якому всі слова складаються лише з кореня і закінчення.

    А вихід, таксі, гайка;      

    Б пес, хутро, білий; 

    В  передзвін, родина, яскраво;      

    Г веселий, весело, веселка.

     

    7. Укажіть рядок, у якому в усіх словах потрібно писати префікс с-.

    А ...жинати, ..сушити, ..тверджувати;

    Б .характеризувати, ..понукати, ..плавити;

    В ..ховатися, ..чинити, ..пробувати;

    Г ..губити, ..давати, ..кувати.

     

    8. Префікс при- мають усі слова в рядку:

    А пр..сісти, пр..звище, пр...подобний;

    Б пр..єднати, пр..лягти, пр..морський;

    В пр..красний, пр..мружити, пр..вітати;

    Г  пр..землений, пр..йти, пр..рва.


    9. З’ясуйте, у якому рядку всі слова на­писано без орфографічних помилок (1б.)

    А препинити, росшукати, безвідповідаль­ний;

    Б приємний, розсунути, спекти;

    В пренизити, безмовний, спитати;

    Г розпитати, препідняти, зховати.


    10. Установіть відповідність ( 1 бал):


    1. Слово з нульовим закінченням                                                    А Читання, читати

    2. Слово без закінчення                                                                    Б Зорепад 

    3. Спільнокореневі слова                                                                  В Зілля

    4. Форми слова                                                                                  Г Сумно

                                                                                                                Д Зброя, зброєю


    Достатній рівень (3б.)

     

    1. Розберіть за будовою слова.

    Безвітряний, принести, швидко, приліт, роз­писатися, молодість.

     

    2. Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі.

    Товариш, змалку, підростати.


    Високи рівень (3б.)



    Завдання на 09.11.2020

    Підготуватися до контрольної роботи з теми

    "Будова слова. Орфографія"

    І. Опрацюйте матеріал за підручником параграф 11-14, стор. 72-85

    ІІ. Уважно переглянь картинки та запам'ятай

    ПРІ лише у трьох словах - ПРІЗВИЩЕ, ПРІЗВИСЬКО, ПРІРВА

    ІІІ. ПРАКТИКУЙМО!
    Вправа 1
    Вправа 2
    Вправа 3
    Із поданої хмари слів утворіть нові слова (15 слів), додаючи префікси з-, с-, зі-. Із трьома словами складіть речення.

    Завдання на 05.11.2020

    Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми 


    І. Пригадайте вивчене за підручником та перегляньте картинки



    ІІ. Практикуймо!!!
    Вправа 1
    Списати. Замість крапок вставити суфікси –ськ-, -цьк-, -зьк- та позначити їх.

    Сіль…ий, лікар…ий, завод…ий, моря…ий, запорі…ий, бідня…ий,

    сиріт…ий, миколаїв…ий, черніве…ий, учнів…ий, чума…ий, полтав…ий.

    Вправа 2

     Із поданими  словами створити речення,  позначити в них суфікси (має бути 3 речення) 

     зелененький, тополенькакнижечка.  

    Вправа 3

    Розбери за будовою такі слова : сіренький, лісник, зірка, підводний, теплесенька, вишневий, хмаронька, розповідати, перекинути, пресолодко, вгору, 

    Вправа 4 

    Записати форми слова:  дружній (дібрати спільнокореневі слова).




    Завдання на 30.10. 2020

    Тема. Спільнокореневі слова. Префікс та суфікс

    І. Пригадай!!!

    Напишіть у зошит різні форми слів:  осінь, матір. 

    ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником стор.77(вивчити правила) та за картками


    ПЕРЕГЛЯНЬ УВАЖНО!!! Як ти думаєш, чому зайві слова в рядках не можуть бути спільнокореневими?

    ЗАПАМ'ЯТАЙ!!! Спільнокореневі слова утворюються за допомогою префіксів та суфіксів. Вони можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови!!!

    ІІІ. Перегляньте відеоурок 

    ІV. ПРАКТИКУЙМО!

    Вправа 1.

    За допомогою суфіксів і префіксів доберіть до слів Україна, праця, освіта, мова  спільнокореневі слова. Позначте корені.

    V. Домашнє завдання

    Вправа 157 за підручником.



    Завдання на 28-29.10. 2020

    Тема. Змінювані і незмінювані слова. Розбір слів за будовою.

    Дорогі мої п’ятикласники! Записуємо число, класна робота, тему уроку та працюємо.

    І. Повторення вивченого

    1.   Орфографічна хвилинка (письмово)

    ·        Подивіться на записані слова. Як можна перевірити правопис ненаголошених Е\И в корені слова? (дібрати спільнокореневе або змінити форму слова так, щоб сумнівний голосний опинився під наголосом)

    ·        Записуємо слова разом з перевірочними. Виділяємо в них корені.

    Тв..рдий

     зд..вований

    гр..би

    зам..рзати

    сл..вовий

    в..чоріти

    р..бро

     

    впл..вати

    ч..рговий

    в..соченний

    сп..котний

    хв..лина

    вип..ляний.

     

     

    ІІ. Вивчення нового матеріалу.

    Незмінювані слова мають одну-єдину форму (опрацюйте матеріал за підручником стор. 74)

    ЗАПАМЯТАЙ!!!

    Змінювані

    Незмінювані

    -          За родами

    -          числами

    -          відмінками

    -          особами

    -          вигуки: ого! спасибі! агов!

    -          прислівники: взимку, прохолодно, весело

    -          інфінітиви: ходити, робити

    -          абревіатури: США, ООН;

    -          незмінювані іменники: журі, таксі, кіно.

    АЛЕ:                   пальто           пальта

                                пальта           пальт

                                пальту

                                пальтом

                                у пальті

     

     


    ІІІ. ПРАКТИКУЙМО!!!

     

    1.     Розподільний диктант

    ·        Розподіліть слова у три колонки:

    Закінчення

    Нульове закінчення

    Незмінюване

    Високий, високо, гора, угорі, літо, влітку, вихід, виходити, горобець, обгородити, вибігаю, метро, пальто, Токіо, ЗОШ.

    Виділені слова розібрати за будовою та вказати граматичне значення кожного слова.

     

    2.     Записати лексичне значення слів:  жалюзі, лібрето, фойє, трюмо. Написати до змінюваних чи незмінюваних слів вони належать.

     

    НАДСИЛАЄМО ЗАВДАННЯ НА ПЕРЕВІРКУ!!!



    Завдання на 27.10.2020

    Тема. Основа слова (корінь, суфікс, префікс) 

    і закінчення — значущі частини слова.

    І. Перегляньте відеоурок за посиланням

    https://www.youtube.com/watch?v=bTbDzqMVdiQ

    ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником

    1. Параграф 11, стор. 72-73 вчимо правила напам'ять

    2. Виконуємо письмово вправу 134 (звертаємо увагу на завдання до вправи)

    ІІІ. Підсумуймо!!!

    ІV. Домашнє завдання
    Виконуємо письмово вправу 135, стор. 73 


    Завдання на 26.10.2020

    Тема. Повторення вивченого з теми "Лексикологія"

    Доброго ранку, мої п'ятикласники! Я думаю, що ви уже трішки призабули вивчений матеріал. А щоб краще його пригадати, вам допоможуть наступні завдання.  Записуємо число, класна робота,  тему уроку та працюємо.

    І. Пригадай, переглянувши відео за посиланням

    https://www.youtube.com/watch?v=UwVSIfH4r8M

    ІІ. Виконайте письмово завдання та надішліть мені в класрум для перевірки.

    Вправа 1 (виконуємо письмово)

    Впрва 2 (усно)
    Впрва 3 (письмово)
    Вправа 4 (письмово)
    Запишіть зоровий диктант та підкресліть пароніми. Які слова ми називаємо паронімами?


    Завдання на 12.10.2020

    Тема. Групи слів за наченням омоніми  та пароніми. Тренувальні вправи.

    І. Пригадай, переглянувши картинки

    Зверни увагу!!!


    ІІ. Практикуймо!

    1. Виконуємо усно

    2. Виконуємо письмово.
    З'ясуйте лексичне  значення паронімів: абонемент, абонент, 
    горластий – горлатий, звичай – звичка.
    3. Творчий диктант. Складіть та запишіть речення з поданими словами, щоб вони були омонімами.
    Три і три. Діти і діти. Коти і коти.


    Завдання на 01.10 - 02.10

    Тема.  Групи слів за значенням. Антоніми

    Дорогі мої п'ятикласники, сьогодні ми з вами виконуємо наступні завдання.

    І. Перевіряємо домашнє завдання 

    Запишіть українські прислів'я та підкресліть в них синоніми

    Синоніми Горить, палає і втоми не знає. Де багато шуму й гамору, там мало толку. 

    Де можна в лантух, там мішка не треба. Диво – як сито, а чудо – як решето. 

    Куций безхвостого не дожене. Науку вивчають з азів, дружбу бережуть спочатку. 

    Не лукав, не хитруй, а добре працюй. Переливає із пустого в порожнє.

    Стукотить, гуркотить, комар з дуба летить. Як підмурок кріпкий, то й будинок міцний.

    ІІ. Опрацьовуємо навчальний матеріал

    1. Уважно переглядаємо відеоурок


    2. Опрацьовуємо матеріал за підручником 

    параграф 8, стор. 57. 

    3. Вправа 105, стор. 59(письмово), виконуємо всі завдання до вправи.

    ІІІ. Підсумуймо!

     1. До поданих іншомовних слів доберіть антоніми та запишіть їх парами старт, епілог, симпатія, егоїзм.

    2. Виконуємо письмово вправу 

    ІV. Домашнє завдання

    Вправа 106, стор.59 



    Завдання на 30.09.2020

    Доброго ранку, сьогодні ми з вами вивчаємо тему "Групи слів за значенням. Синоніми". Але пед тим як перейти до наступної теми, закріпимо знання з попередньої. Виконуємо письмово вправу 88, стор. 51.

    Пишемо число, класна робота та уважно переглядаємо відео


    І. Опрацьовуємо матеріал за підручником параграф 7,стор. 53
    ІІ. Підсумуймо!
    Групи слів за значенням поділяються на: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми. Ми вивчатимемо їх по черзі
    Отож, що ж таке синоніми?
    ІІІ. Практикуймо!
    1. Доберіть синонім до слова ІТИ (Хто більше?)
    2. Вправа 94, стор.54(письмово)
    3. Вправа 95 (псьмово)
    IV. Домашнє завдання
    Вправа 96 (усно), 100(письмово)



    Завдання на 29.09.2020

    Доброго ранку, мої п'ятикласники! Як ви себе почуваєте? Думаю, що чудово та мені нема чого хвилюватся!

     Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати пряме та переносне значення слів. Записуємо в зишити число, класна робота та трішки попрактикуймо. 

    І. Пригадайте


    ІІ. Практикуймо!

    1. Виконайте завдання за посиланням

    https://learningapps.org/display?v=pr36qdd5n01

    2. Розподільний диктант (письмово)

    3. Виконуємо тест до 21.00 год. 

    Код доступу 2865542
    Використовуйте цей код,
    відкривши посилання
    join.naurok.ua
    ІІІ. Домашнє завдання
    1. Вивчити параграф 5,6;
    2. Виконати вправу за карткою

    Завдання на 28.09.2020

    Тема. Пряме й переносне значення слова

    І. Ознайомлення з навчалним матеріалом

    1. Уважно прочитай

    Багатозначні слова мають пряме і переносне значення.
    Пряме значення
    Пряме значення слова — це його основне лексичне значення. Найчастіше пряме значення є первинним, тобто тим, що вперше стало назвою.
    Приклад:
    Пряме значення слова крило — літальний орган птахів, комах та деяких ссавців.
    Переносне значення
    Переносне значення слова — це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого.
    Приклад:
    Крила мріїї (мріяти), крила пісень (співати), узяти під своє крило (захищати), летіти з одним крилом (без підтримки).
    Зверни увагу!
    Часто в переносному значенні вживаються назви тварин: лисиця — хитра людина; заєць — боягуз; лев, орел — людина смілива. На основі переносних значень виникають фразеологізми й сталі вирази: залізна воля, зміїна душа, солов'їна мова.
    Слово в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слово в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші. Переносних значень у слові може бути кілька.
    Приклад:
    Слово залізний у прямому значенні — виготовлений із заліза, той, що має відношення до заліза (залізна руда, залізні двері). У переносному — міцний, непорушний, вічний (залізний характер, залізні нерви, залізне слово).
    Зверни увагу!
    Доречне використання слова в переносному значенні робить мову виразнішою, яскравішою, надає їй образності й поетичності.

    2. Перегляньте відеоурок та запам'ятайте


    ІІ. Практикуймо!

    1. Вправа за підручником 82, стор. 49. (виконуємо усно).

    2. Вправа 83 (письмово)

    ІІІ. Домашнє завдання

    Завдання-відновлення.

      До кожної пари іменників доберіть із довідки потрібний прикметник. Утворені словосполучення запишіть Підкресліть ті з них, у яких прикметники будуть вжиті у переносному значенні.

         Руки, прикраси; зима, характер; полин, доля; ніж, погляд; спогад, хліб; кімната, настрій.

         Довідка: золотий, світлий, свіжий, лютий, гострий, гіркий.



    Завдання на 24.09.-25.09.

    Тема. Однозначні й багатозначні слова

    І. Пригадайте вивчене

    Запишіть у зошит слова, визначіть лексичне та граматичне значення. Цьому вам допоможе табличка у підручнику стор. 36

    Птахи, бриль, курінь, козак.

    Доброго дня, мої п'ятикласники, сьогодні трішки попрацюємо. Переглянь відео, воно допоможе тобі розмежувати, які ж слова називаємо однозначними, а які багатозначними.

    ІІ. Попрацюйте із навчальним матеріалом

    1. Прочитайте казку і скажіть, яких слів більше в українській мові

    Жили-були в чудовій країні Лексиці слова, Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, - говорили вони. Маємо одне-єдине значення. І нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.

    Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексика отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх. Отже, у котрий раз перемогли Доброта й Скромність, а Пиха й Зарозумілість залишились зневаженими.

    2. Вивчіть правила. Перегляньте  матеріал у підручнику стор. 42
    ІІІ. Практикуймо!
    1. Виконуємо усно
    2. Виконуємо письмово вправу за підручником 73, стор. 42
    ІV. Домашнє завдання
    Вправа 63, стор. 37 та 74 стор. 43


    Завдання на 23.09.2020 

    Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова.  Ознайомлення з тлумачним словником.

    І. Перейди за посиланням та пригадай вивчене на попердніх уроках

    https://learningapps.org/1281960

    ІІ. Запиши в зошити число, класна робота, тему та переглянь відеоурок

    ІІІ. Підсумуйте побачене


    Дійсно, навколо нас безліч предметів і явищ. Ми користуємось назвою того чи іншого предмета, ознаки, дії, процесу лише в тому разі, коли знаємо їх лексичне значення, тобто те, що воно означає. Чим більше слів ми знаємо, тим більшою їх кількістю користуємось під час спілкування. Вся інформація, яка надходить до нас, сприймається нами за допомогою слів. Чим більше слів сприймаємо, тим більше знаємо про себе, про світ, який нас оточує. Уявіть ситуацію, коли назва слова відома, а лексичне значення не пам'ятаєте або знаєте непевно. У даному випадку потрібно звернутися до тлумачного словника.

    ІV. Практикуймо!
    1. Прочитайте навчальний матеріал у підручнику на стор. 36
    2. Уважно переглянь картинку, можливо щось потрібно змінити?
    3. Виконай письмово в зошиті
     Дослідження-конструювання

    ü Назвати слова за поданими лексичними значеннями.
    1. Багаторічна кущова рослина з великими запашними квітами різного кольору із колючками на стеблах, а також – квітка цієї рослини.
    2.Фруктове дерево, садове й лісове, з кулястими плодами.
    4. Вічнозелена трав’яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітками синього кольору. Цвіте ранньою весною.
    5. Кущова рослина з білими невеликими квіточкми та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяг, а також – ягоди цієї рослини.

    V.Домашнє завдання

    Виконайте вправу за підручником 61, стор.37 (виконуємо всі завдання до вправи)

    Завдання на 22.09.2020

    Тема. Повторення про самостійні частини мови.

    Доброго ранку, мої п'ятикласники, сьогодні ми з вами продовжуємо повторення самостійних частин мови. Записуємо в зошити число класна робота та трішки попрацюємо.

    І. Перегляньте відео, буде цікаво 

    ІІ. Попрацюємо з табличкою у підручнику на стор. 25

    2.1 Виконуємо усно вправу 36, стор.25

    ІІІ. Практикуймо!

    Речення переписуємо, визначаємо самостійні частини мови та надписуємо їх над словами.

    1.





    Завдання на 21.09.2020

    Тема. Прикметник. Голосні звуки у відмінкових закінченнях прикметників

    І. Актуалізація опорних знань учнів.

            1. Бесіда

    1). Який розділ мовознавства вивчає частини мови?

    2). На які групи поділяються частини мови?

    3). Назвіть самостійні (з прикладами)

    4). Назвіть службові (з прикладами)

    5). Що називається іменником?

    6). Які морфологічні ознаки має ця частина мови?

    2. Слово вчителя.

    Прикметник  це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його на­леж­ність комусь та відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

    2.  Морфологічні ознаки прикметника.

    Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від форм іменника, з яким прикметник узгоджується: шкільний сад – шкільного саду; осінні канікули – осінніх канікул.

    3.   Роль прикметників у мовленні. Прикметники допомагають описувати картини, упізнавати предмети, змальовувати зовнішність, створювати словесні портрети, складати тексти-описи. Отже, використання прикметників у мовленні робить його образним, багатим, емоційним.

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності

    -         Підберіть до будь-якого іменника  прикметник, складіть словосполучення, а потім речення

    ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

     Пояснення вчителя

    4. Відмінкові закінчення прикметників

    Розрізняють такі різновиди відмінювання прикметників: відмінювання прикметників твердої та м’якої груп.

    До твердої групи належать прикметники, основа яких закінчується твердим приголосним:білий, красивий, кореневий, дивовижний, заможний, пильний, Наталчин, сестрин. Прикметники твердої групи в називному відмінку однини мають закінчення -ий, -а, -еновий, нова, нове.

    До м’якої групи належать прикметники, основа яких закінчується м’яким приголосним: давній, ранній, мужній, безкраїй, кутній, всесвітній, братній, прийдешній, внутрішній.

    Прикметники м’якої групи в називному відмінку однини мають закінчення -ій, -я, -є, а в словах з основою на й — -й, -євсесвітній, всесвітня, всесвітнє; безкраїй, безкрая, безкрає.

    У родовому, давальному і місцевому відмінках однини відмінкові закінчення прикметників м’якої групи всіх трьох родів збігаються з відповідними відмінковими закінченнями прикметників твердої групи: великого — великому, синього — синьому.

    У давальному і місцевому відмінках однини прикметники жіночого роду мають закінчення -ій-(-їй-)дружній сім’ї, молодій жінці, у смерековій хаті, на тихій вулиці.

    В орудному відмінку однини прикметники жіночого роду з основою на шиплячий мають закінчення -ою: найбільшою частиною, лисячою норою, плакучою вербою.

    У місцевому відмінку однини прикметники чоловічого і середнього роду можуть мати паралельні закінчення -ому, -імна синьому — на синім, на далекому — на далекім, на гарячому — на гарячім.

    У н а з и в н о м у відмінку м н о ж и н и прикметники всіх трьох родів твердої і м’якої груп мають закінчення , а в словах з основою на й — : Наші мирні ліси і озера прозорі, земляки твої рідні, колгоспні лани, наші тихі орловські замріяні зорі вже давно виглядають тебе із війни.

    ІV. Практикуймо!

    1. Спишіть. Замість крапок поставте з довідки прикметники у потрібному роді, числі, відмінку. 

    Калина  це символ ... землі, ... краю, ... хати. Не було колись в ... селі хати, біля якої не кущувала б калина. Йдеш, бувало, селом, а хати наче в коралях, червоніють ... намистинками до ... заморозків. А як потрібна була калина в ... обрядах, ... коровай неодмінно прикрашали пучечком цих ягід (За В. Скуратівським). 
    Довідка: рідний, отчий, батьківський, український, пізній, густий, народний, весільний. 
    2.    Відгадайте загадки, відповідь – прикметник з іменником. Відповідь запишіть до зошитів

    1.     Крил не має, а навколо Землі і Місяця літає? 

    2.     Який рік тягнеться один день? 

    3.     Ніхто його не лякає, а воно тремтить. 

    3. Відредагуйте словосполучення та запишіть. Визначіть головне і залежне слово в них. Укажіть на рід і відмінок. 

    Тепле вітер, зимова пальто, зубна лікар, яскраве веселка, молодий обличчя, стрункий тополя, швидке струмок, дрімуча ліс, осіннє пора, вечірнє зірка, спілого яблуко.





    Комментариев нет:

    Отправить комментарий