Завдання на 01.06.2021
Тема. Узагальнення вивченого протягом рокуДоброго ранку, мої п'ятикласники! Сьогодні ми з вами пригадаємо вивчені теми протягом року.
Завдання 1- перегляньте відео за посиланням та виконайте наступне завданняЗавдання 2Із двома словами на вибір складаємо 2 речення із вставним словом та звертанням.Завдання 3
Записати речення відповідно до правил пунктуації в такому порядку: - речення з однорідними членами - речення зі звертаннями та вставними словами - складні речення - речення з прямою мовою Для зручності самоперевірки кожне речення записуйте з нового рядка.
Дарино у тебе напевно все добре. Мене все цікавить говорить Максим. Андрій вважає що він все зробив. Ирій пташко тебе чекає. Археологія та історія цікаві науки. Євген скрикнув Ми перемогли! Схиляються верби і сонце заходить за гору. Ластівки горобці зозулі ці птахи нам відомі. Юрій Марія і Сергій підійшли до школи. Нам потрібно Марино відпочити. Юність прекрасна запевняє поет. І коли він виконав завдання, мати повернулася з роботи.КЛЮЧ. З перших букв прочитайте завершення прислів’я «Дерево тримається корінням,………»Запишіть та виконайте повний синтаксичний розбір розгаданого вами прислів'я.
Дякую за співпрацю!
Завдання на 25.05.2021
Тема. Повторення. Фонетика.Графіка. Орфоепія. Орфографія.Пригадай!
1. Повторіть §§ 15-232. Перегляньте відеоуроки за посиланнямhttps://www.youtube.com/watch?v=dDSYEHV_zAg
3. Пригадайте як виконується фонетичний розбір слів, цьому вам допоможе наступне відео
Зразок фонетичного розборуЗемля - зем-ляˊ [з еимл'аˊ] – 2 склади, 5 б, 5 зв.З - [з] – пригол., шумн, тв, дзв.Е - [еи] – голосн., неноголош.М - [м] – пригол., сонорн., тв.Л - [л'] – пригол., сонорн., м’який.Я - [аˊ] – голосн., наголош.
4. Виконайте тестові завдання за посиланням до 22:00 год.Код доступу 4332835
Дякую за урок!Гарного дня!
Завдання на 30.04.2021Контрольна робота № 8Синтаксис і пунктуація І. Виконайте тестове завдання за посиланням (початковий, достатній та середній рівні) 9б.
Код доступу 9313066
ІІ. Практична частина (високий рівень - 3б.) Виконайте повний синтаксичний розбір поданих речень. 1. Я, безперечно, дуже люблю свою сім'ю.2. Твоя пісня, рідна мамо, у серці бринить.3. Цвітуть синьоокі волошки у золотому житі, і на луках пломеніють маки.
Завдання на 29.04.2021Тема. Узагальнення та систематизація вивченогоДоброго ранку! Діти, сьогодні ми з вами спробуємо ретельно підготуватися до контрольної роботи, щоб написати її на відмінно. Нам потрібно буде виконати наступні завдання.І. Пригадайте і спробуйте дати усно відповіді на запитанняІІ. Пригадайте, переглянувши картинки1. Узагальнювальне слово при ОЧР2. Вставні слова, які в реченні виділяються комами3. Звертання
4. Прості та складні речення5. Пряма мова та діалогВправа (письмово)
Зробити повний синтаксичний розбір поданих речень (зверніть увагу на зразок у зошиті, як ми робимо розбір простого та складного речення):
- речення просте
1.Вишийте, мамо, сорочку кольором неба й степів!
2.Рідні місця, знайомі хатки, садки, доріжки - все миготить в очах.
- речення складне
3.Знов весна настала, і квітки барвисті принесли хвилини щастя і тепла.
Готуємося до контрольної роботи!ДЯКУЮ ЗА УРОК!
Завдання на 22.04.2021
Сьогодні ми вчитимемося писати листа найдорожчим людям, використовуючи звертання та вставні слова.Для початку розберімося у таких словах як адрес, адреса, адресант, адресат.Ознайомся із новими словами Словникова робота. Адрес – це письмове вітання особі чи організації, переважно з нагоди ювілею. Адреса – місце проживання чи перебування особи, установи; напис на конверті, бандеролі тощо. Зверніть увагу! Вислови «на адресу» і за «адресою» мають різне значення. Вислів «на адресу» вказує на напрямок дії (можна поставити запитання «Куди»?). Приклади: Листи надсилайте на адресу... Вислів «за адресою» вказує на місце дії (можна поставити запитання «Де»?). Приклади: Курси з водіння розташовані за адресою... Вона проживає за адресою...Адресант – той, хто надсилає листа, телеграму, бандероль; відправник. «Здивований, він починає читати адресу. Якась нісенітниця: прізвище адресата – Франко, прізвище адресанта – так само Франко» (Петро Колесник).Адресат – той, кому надсилають листа, телеграму, бандероль; одержувач. «У шістдесят п’ять різних міст світу линули короткі радіохвилі, але скрізь вони мали знайти одного адресата – інститут переливання крові» (Юрій Смолич).Опрацюй с. 211Прочитай зразок 1 із вправи 489 Зразок 2.Люба бабусю! Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас. Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте. Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару. На Новий рік та Різдво ми, на жаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами. Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо. Ваш онучок Іванко
Вправа 492
Зверніть увагу на найуживаніші звертання у листі
МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА ПРИКЛАДИ Звертання Любі мої дідусю і бабусю! Дорога сестричко Іринко! Шановний Василю Івановичу! Початкова форма про стан листування Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, але відразу не відповів (-ла), оскільки... Основний зміст листа, повідомлення про новини Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком... Запитання адресату Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого в тебе? Подяка Дякую за те, що... Прохання написати лист Я прошу Вас написати мені... Прошу тебе відповісти на лист... Передача вітань Передавайте вітання... Прощання До побачення... Міцно цілую й обіймаю... Кінцівка і підпис Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)... Дата і місце написання, якщо їх нема на початку листа 20 березня 2020 р. Вінниця
Домашнє завдання: написати листа до рідної людини з використанням звертань та вставних слів й оформити (підписати)конвертОцінюється підпис та текст. Проявіть свою фантазію. Власник найоригінальнішого коверта теж отримає оцінку.Зразок виготовлення конверта
Завдання на 21.04. 2021Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язкомДіти, сьогодні ми з вами вивчаємо складне речення.За будовою речення поділяються на прості та складні. Просте речення має одну граматичну основу. Складне речення містить дві або більше граматичних основ.Порівняй!!!Прості речення, що входять у складне, поєднуються:а) сполучниками і(й), а, та, але, зате, щоб, тому що;б) словами коли, який, де;в) інтонаційно, без сполучників.Між частинами складного речення ставиться кома.І. Перегляньте відеоурокІІ. Опрацюйте табличку за підручником на стор. 215
Виконай завдання
ВАЖЛИВО!!! Для того, щоб не сплутати просте речення,у яких є однорідні підмети чи присудки, зі складним, ми повинні, насамперед, визначити граматичну основу.- Речення, котре має одну граматичну основу - просте з однорідними членами речення (Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідові слова - у даному реченні однорідні присудки, тому кома перед сполучником і не ставиться, а речення є простим, тому що одна граматична основа).
- Якщо у реченні дві і більше граматичних основ, то воно є складним (Дуби гойдались, і тремтіли клени - у даному реченні один підмет та присудок та другий підмет та присудок, тобто дві граматичних основи, що поєднані сполучником і, перед яким ставимо кому - речення складне).
ІІІ. Практикуймо!!!2. Виконайте письмово вправу за підручником 499, стор. 216
Завдання на 20.04. 2021Тема. Послідовність синтаксичного розбору простого реченняДоброго ранку, любі діти! Ви вже вивчили, що таке звертання, однорідні члени речення, вставні слова. Сьогодні на уроці ми закріпимо ваші знання і для цього проведемо урок-практикум.І. Перевіряємо вивчене1. «Лінгвістична діагностика» Прочитайте віршовані уривки. Запишіть їх, розставляючи потрібні розділові знаки. Зазначте чим речення ускладнені: звертаннями, вставними словами чи однорідними членами речення. 1. Над озерами, річками, На полянах лісових, На стрімких, високих горах, На просторах степових - Скрізь розкидались оселі Наших прадідів - слов’ян(О.Олесь) 2. Грає кобзар, виспівує, Вимовля словами (Т.Шевченко) 3. Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко) 4. Мабуть, ще людство дуже молоде (Л.Костенко) 2. Стилістичний аналіз звертань у поетичних творах - Прослухайте поетичні уривки. Знайдіть в них звертання. Випишіть лише риторичні звертання. 1. Ой повій, повій ти, вітре! Швидше коней повези! (О. Олесь). 2. Любий сину України, Я тобі співаю! (М. Вороний). 3. Дощем квітневим, весно, не тривож! (Б.І. Антонич). 4. Та тут до грому навздогін Заговорила груша: «Трусніть і грушу, дядьку грім, Бо важко мені дуже...» (М. Вінграновський). 5. Слухай, старче! Ти Ясним соколом у хмарах, Сірим вовком в полі скачеш (М. Вінграновський). ► Схарактеризуйте стилістичну роль звертань у художніх творах.ІІ. Практикуємо!!! Синтаксичний розбір простого реченняАлгоритм розбору простого речення
1. Підкреслити ГО (граматичну основу) речення
2. Від головних членів речення поставити питання до другорядних.
3. Надписати над кожним словом частину мови.
4. Загальна характеристика простого реченняЗа будовою просте складне За метою висловлення розповідне питальне спонукальне За емоційним забарвленням окличне неокличне За граматичною основою двоскладне (2 головних члени) односкладне (один головний член) За наявністю другорядних членів
поширене непоширене За наявністю ускладнюючих елементів звертання поширене, непоширене вставне слово
однорідні члени речення
ВС Зразок: Ніде, здається, такої краси я не бачив.
(Речення просте, розп., неокл., двоскл., пошир., повне,
ускладн. встав. сл. - здається, що назив. невпевненість).Зробіть синтаксичний розбір поданих речень
1. Пахло свіжим хлібом, житньою соломою, медом і яблуками.
2. Юний друже, оберігай нашу природу!
3. На щастя, життя без несподіванок не обходиться.
Завдання на 16- 19.04. 2021Тема. Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слівДякую за співпрацю, мої розумники!!!
Завдання на 15.04.2021Тема. Синтаксичний розбір простого ускладненого речення. Тренувальні вправи
Любі діти, сьогодні ми з вами пригадаємо вивчене, виконуючи наступні завданняІ. Трішки поміркуй! 1. Записати речення відповідно до правил пунктуації. Вказати узагальнювальні слова.Усе перебуває в чеканні земля і місяць вишні і тополі. Кожен кущик горбок долина стежечка все це йому знайоме. Дуби похмурі й мовчазні берізки світлі і веселі і рясту першого пастелі у чорнолісій глушині усе таке святе мені.2. Виписати виділене речення, виконати синтаксичний розбір та накреслити схему.ІІ. Пофантазуй!
Записати речення, на місці пропусків поставити вставні слова. Вказати до якої групи вони належать.
Вихована людина, …., ніколи не дозволить собі сказати брутальні слова іншій людині, бо розуміє, що цим словом вона, ……, образить людину і, ……, принизить себе.ІІІ. Розставляючи розділові знаки, спочатку виписати речення із непоширеними звертаннями, а потім - з поширеними.
Зробити повний синтаксичний розбір поданих речень (зверніть увагу на зразок у зошиті, як ми робимо розбір простого та складного речення):
- речення просте
1.Вишийте, мамо, сорочку кольором неба й степів!
2.Рідні місця, знайомі хатки, садки, доріжки - все миготить в очах.
- речення складне
3.Знов весна настала, і квітки барвисті принесли хвилини щастя і тепла.
МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА | ПРИКЛАДИ |
Звертання | Любі мої дідусю і бабусю! Дорога сестричко Іринко! Шановний Василю Івановичу! |
Початкова форма про стан листування | Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, але відразу не відповів (-ла), оскільки... |
Основний зміст листа, повідомлення про новини | Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком... |
Запитання адресату | Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого в тебе? |
Подяка | Дякую за те, що... |
Прохання написати лист | Я прошу Вас написати мені... Прошу тебе відповісти на лист... |
Передача вітань | Передавайте вітання... |
Прощання | До побачення... Міцно цілую й обіймаю... |
Кінцівка і підпис | Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)... |
Дата і місце написання, якщо їх нема на початку листа | 20 березня 2020 р. Вінниця |
Виконай завдання
- Речення, котре має одну граматичну основу - просте з однорідними членами речення (Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідові слова - у даному реченні однорідні присудки, тому кома перед сполучником і не ставиться, а речення є простим, тому що одна граматична основа).
- Якщо у реченні дві і більше граматичних основ, то воно є складним (Дуби гойдались, і тремтіли клени - у даному реченні один підмет та присудок та другий підмет та присудок, тобто дві граматичних основи, що поєднані сполучником і, перед яким ставимо кому - речення складне).
1. Підкреслити ГО (граматичну основу) речення
2. Від головних членів речення поставити питання до другорядних.
3. Надписати над кожним словом частину мови.
4. Загальна характеристика простого речення
За будовою | просте | |
складне | ||
За метою висловлення | розповідне | |
питальне | ||
спонукальне | ||
За емоційним забарвленням | окличне | |
неокличне | ||
За граматичною основою | двоскладне (2 головних члени) | |
односкладне (один головний член) | ||
За наявністю другорядних членів | поширене | |
непоширене | ||
За наявністю ускладнюючих елементів | звертання | поширене, непоширене |
вставне слово | ||
однорідні члени речення |
1. Пахло свіжим хлібом, житньою соломою, медом і яблуками.
2. Юний друже, оберігай нашу природу!
3. На щастя, життя без несподіванок не обходиться.
Записати речення, на місці пропусків поставити вставні слова. Вказати до якої групи вони належать.
Завдання на 12.04.202
Завдання на 08.04.2021
.
Тема: Звертання. Роль звертань у реченні.
Доброго дня, любі діти! Розпочнемо наш урок із рядків:"Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі та мудрі, чудові слова.
Тими словами усі без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!..." Друзі, сьогодні вивчаємо тему:Звертання. Роль звертань у реченніЯк ви уже зрозуміли, мої п'ятикласники, звертання ми використовуємо у своєму мовленні щодня. І. Уважно перегляньте відеоурок
ІІ. Підсумуйте побаченеІІІ. Опрацюйте параграф 40 за підручником (вивчіть правила про звертання, поширені та непоширені звертання, однорідні та повторювані).ІV. Домашнє завданняВправу 476 виконайте письмово.
Тема: Звертання. Роль звертань у реченні.
Добрі та мудрі, чудові слова.
Тими словами усі без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!..."
Завдання на 07.04.2021
Тема. Тренувальні вправи
І. Пригадаймо!
1. Узагальнювальне слово - це слово, що своїм значенням об'єднує однорідні члени речення.
2. Узагальнювальне слово й однорідні члени речення виконують однакову синтаксичну роль.3. Узагальнювальні слова можуть виражатися такими частинами мови: іменниками, прикметниками, займенниками, прислівниками.
ІІ. Перегляньте відеоурок за посиланням
https://youtu.be/iHfAMGndFi4
ІІІ. Підсумуймо!1.Перегляньте визначення у підручнику на стор. 199, 201.Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то ставимо двокрапку, якщо після - тире.
1. Виконайте вправу
Домашнє завданняСкладіть свої речення за схемами (2 речення до кожного випадку). Узагальнювальні слова та однорідні члени речення підкреслити.
1. Узагальнювальне слово - це слово, що своїм значенням об'єднує однорідні члени речення.
ІІ. Перегляньте відеоурок за посиланням
https://youtu.be/iHfAMGndFi4
Завдання на 30.03.2021
Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами.
І. Опрацюйте параграф 38 за підручником (стор. 194)
Завдання на 23.03.2021
Самостійна
робота
І. Пригадайте!!!
Найчастіше у реченні другорядні члени
речення виражаються:
додаток– іменником та займенником
означення– прикметником, іменником, займенником
обставина– іменником з прийменником та прислівником
ІІ. Прочитайте речення, вставляючи на місці крапок пропущені букви.
Перепишіть та виконайте повний синтаксичний розбір за зразком
Стоят..
спокійно дерева безл..сті. (П. Филипович) Десь високо-високо у в..рхівках
сосон заплутався місяць. (О. Буцень) Лунко р..пить осика.
(К. Наріжний) Споконвіку на дніпровських б..р..гах селилися й жили
слов’яни. (І. Цюпа) Вден.. сонце піднімаєт..ся все вище й вище, пливе по небу.
(В. Сухомлинський) Жи..тя найдужче в..рувало на Подолі (О. Іваненко). Учан-Су — найбільший і найкрас..віший водоспад
Криму. (Із журналу)
Гарно впоралися із завданням!
Завдання на 19.03.2021
Тема. Другорядні члени речення. Тренувальні вправи
Діти, сьогодні ми з вами сформуємо поняття про другорядні члени речення, зуміємо розпізнавати їх у реченнях та поширювати ними речення. Кожен з вас спробує перевірити своє логічне й образне мислення, спостережливість, пам’ять.
І. Перегляньте відео та пригадайте
ІІ. Прочитайте та підсумуйте Займіть позицію» (Знайдіть речення, яке містить другорядні члени речення, обґрунтуйте свою відповідь)
• Прийшла весна.
• Весна.
• Весна рання.
• Рання весна.
ІV. Пошуково–вибіркова робота І. Виберіть і запишіть тільки речення, поширені додатками. ІІ. Виберіть і запишіть тільки речення, поширені означеннями. ІІІ Виберіть і запишіть тільки речення, поширені обставиною.
Бережи честь змолоду. Добре ім'я – найкраще багатство. Добре роби - добре й буде. Правду не сховаєш. Дружба - велика сила. Здоров’я –найцінніший скарб. І сила перед розумом никне. Працюймо дружно – не буде сутужно. Красне слово – золотий ключ. Стислість – сестра таланту. Діло майстра величає. Від теплого слова і взимку лід розмерзає. Не соромно не знати, соромно не вчитися.
Дякую за роботу!
Завдання на 16.03.2021
Тема. Обставина як другорядний член речення
І. Ми з вами сьогодні розпочинаємо вивчати останній другорядний член речення - обставина.Прочитайте правило, спробуйте його запам'ятатиІІ. Уважно перегляньте відео, у якому вправа 443 виконується для прикладу.
ІІІ. Опрацюйте матеріал за підручником (стор. 191 - 192); вивчити правило про обставини та чим вони виражаються у реченні).
V. Виконайте вправу: 443 (переписуємо, підкреслюємо головні та другорядні члени речення).Вчимо правила напам'ять!!!
Завдання на 05.03.2021
Тема. Означення як другорядний член речення, способи вираження
І. Гра "Так/Ні" (пригадаємо вивчене)
- Граматична основа речення - підмет та присудок?
- Веста і літо - це словосполучення?
- Сонячний день - головне слово сонячний?
- Я люблю весну - односкладне речення?
- Як я люблю весну! - окличне речення?
- За емоційним забарвленням є: розповідні, питальні та спонукальні речення?
- Пошрене словосполучення - словосполучення, що має більше ніж 2 слова?
- Я посміхаюся сонечку - речення поширене?
Ми з вами сьогодні вивчаємо другорядний член речення - означення.
ІV. Попрацюйте творчо: вправа 441 (письмово)V. Домашнє завдання
1.Виконайте вправу: 442 (письмово; уважно читаємо умову вправи, виконуємо всі вказані завдання).2. Вчимо правила напам'ять: додаток та означення
Будьте розумниками!!!
Завдання на 04.03.2021
Тема. Додаток як другорядний член речення.
І. Пригадайте1. Які речення поширені?2. Які речення непоширені?3. Які ви знаєте головні члени речення? На які питання вони відповідають?
4. Які ви знаєте другорядні члени речення?
5. Для чого потрібні другорядні члени речення?Другорядні члени речення уточнюють чи пояснюють головні члени речення і залежать від них. Смислові зв'язки між головними та другорядними членами речення встановлюються за допомогою питання.Наприклад: (Що?) День (що робить?) кладе (куди?) на хмарки (що?) позолоту.
Отже, ми з вами сьогоднівивчаємо другорядний член речення - додатокЗробімо висновок: додаток відповідає на питання непрямих відмінківІІ. Уважно перегляньте відео, у якому вправа 436 виконується для прикладу
ІІІ. Опрацюйте матеріал у підручнику (стор. 188; вивчити правило про додаток та чим він виражається).ІV. Виконайте вправи: 439 (стор. 190) - письмово.Бажаю успіху!
4. Які ви знаєте другорядні члени речення?
5. Для чого потрібні другорядні члени речення?
ЗАВДАННЯ НА 03.03.2021Тема. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставинаІ. Пригадайте - Що таке синтаксис?
- Що таке речення?
- Що таке граматична основа речення?
- Яке речення односкладне?
- Яке речення двоскладне?
- Види речень за метою висловлення?
- Види речень за емоційним забарвленням?
ІІ. Виконайте завдання learning
https://learningapps.org/1771172
Другорядні члени речення уточнюють або пояснюють головні члени речення і залежать від них.Смисловий зв'язок між головними і другорядними членами речення установлюють, поставивши від головного до другорядного члена речення питання.Наприклад:
ІІІ. Перегляньте відеоурок
ІV. 1.Вивчіть правило параграфа 37 (речення поширене та непоширене на стор. 187)2. Роздрукуйте або намалюйте собі таку табличку (будемо вчити її напам'ять)V.Домашнє завдання1. Вивчити табличку напам'ять2. Виконайте вправи за підручником: 430 (усно); 432 (письмово).
- Що таке синтаксис?
- Що таке речення?
- Що таке граматична основа речення?
- Яке речення односкладне?
- Яке речення двоскладне?
- Види речень за метою висловлення?
- Види речень за емоційним забарвленням?
https://learningapps.org/1771172
Завдання на 02.03.2021
І. Пригадай!
1. Лінгвістична розминка
Назвати розділові знаки за їхніми характеристиками.
1. Фіксує кінець речення, а
також передає питальну інтонацію. (Знак питання)
2. Свідчить про закінчення думки в розповідних
та спонукальних неокличних
реченнях. (Крапка)
3. Ставиться в кінці речення і передає окличну
інтонацію. (Знак оклику)
2. Вибірковий диктант
З поданих речень виписати: 1 – розповідні, 2– спонукальні, 3 – питальні
Україна є незалежною державою. Державною мовою в Україні є українська мова. Люби свій край! Як океан, глибока, твоя любов нехай не тоне в млі! Що для мене рідна мова? Весняний пташиний спів? Гомін тихої діброви? Чи віночок дивних слів?
ІІ.
Більшість людей, занедужавши, одразу біжать до аптеки за таблетками, а перевтомившись — вітамінами. Між тим забувають, що природа подбала про це й дає чудові вітаміни та навіть ліки у вигляді овочів і фруктів. Японці при застуді варять овочевий бульйон із моркви, цибулі, селери та інших сезонних овочів і вживають як ліки. Нам усім, мабуть, слід подбати, щоб у нашому раціоні було достатньо вітамінних продуктів, що підтримуватимуть і зберігатимуть здоров’я. Про користь овочів і фруктів поміркуймо на сьогоднішньому уроці, грамотно оформляючи в письмовій формі свої висловлювання.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1.Перегляньте теоретичний матеріал
2. Мовна гра— Хто за хвилину напише найбільше назв овочів (І варіант), назв фруктів (ІІ варіант)?
3. Робота з текстами (письмово)
— Прочитайте текст 1. Прокоментуйте його. Запишіть. Підкресліть граматичні основи речень. Назвіть пунктограми.
Морква - найкорисніша. У ній міститься найбагатше джерело вітаміну А. Цей овоч поліпшує травлення, апетит, структуру зубів.
Огірок поліпшує рост волосся. Корисний при отруєннях, адже виводить шкідливі речовини з організму.
Баклажан називають овочем довголіття, оскільки вітаміни й мінерали, що в ньому містяться, допомагають впоратися з багатьма хворобами.
Гарбуз нормалізує обмін речовин, ріст клітин, зміцненює кісткову систему та зубів. Містить велику кількість заліза.
Цибуля та часник — корисні для печінки, судин, серця. Вини зміцнюють імунну систему.
Яблука зміцнюють імунну та нервову системи, знижують ризик захворювань серця і судин.
Ягоди — джерело вітамінів, і корисних мікроелементів. Найбільш корисними для мозку, вважають смородину, малину, полуниці.
— Прочитайте текст 2. Зробіть висновки. Поділіть його на частини, складіть план.
Найбільш шкідлива їжа — чіпси та сухарики. Через особливості приготування в них утворюється безліч шкідливих речовин, що можуть призвести до страшних недуг, підвищують ризик серцево-судинних захворювань. Дуже шкідливими є приправи та ароматизатори, які до них додаються. Фаст-фуд — швидка їжа — призводить до порушення травлення, ожиріння.
Газовані напої — суміш цукру, хімії та газів. Містять цукрозамінник, що за умови вживання у великих дозах сприяє розвитку психічних захворювань. Такі напої не втамовують спрагу, а тільки посилюють її.
Ковбаса, копченості містять ароматизаторів і барвників більше, ніж м’яса. А один шматочок копченої ковбаси містить стільки фенольних сполук, скільки людина вдихає в місті за рік! Фенол украй токсичний.
Шоколадні батончики — значна кількість калорій у поєднанні з хімічними добавками, генетично модифікованими продуктами, фарбниками й ароматизаторами.
Майонез, кетчуп, соуси містять мало натуральних інгредієнтів. Натомість мають великий вміст жирів, хімічних добавок, що у разі частого вживання призводять до ожиріння та порушення травлення.
4. Міні-диспут
— Чому люди, знаючи про шкідливість деяких продуктів та їхню ненатуральність, усе ж купують їх і харчуються ними?
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати роботу з текстами, що зазначені вище.
Дякую за роботу. Гарного дня!
— Прочитайте текст 2. Зробіть висновки. Поділіть його на частини, складіть план.
Найбільш шкідлива їжа — чіпси та сухарики. Через особливості приготування в них утворюється безліч шкідливих речовин, що можуть призвести до страшних недуг, підвищують ризик серцево-судинних захворювань. Дуже шкідливими є приправи та ароматизатори, які до них додаються. Фаст-фуд — швидка їжа — призводить до порушення травлення, ожиріння.
Газовані напої — суміш цукру, хімії та газів. Містять цукрозамінник, що за умови вживання у великих дозах сприяє розвитку психічних захворювань. Такі напої не втамовують спрагу, а тільки посилюють її.
Ковбаса, копченості містять ароматизаторів і барвників більше, ніж м’яса. А один шматочок копченої ковбаси містить стільки фенольних сполук, скільки людина вдихає в місті за рік! Фенол украй токсичний.
Шоколадні батончики — значна кількість калорій у поєднанні з хімічними добавками, генетично модифікованими продуктами, фарбниками й ароматизаторами.
Майонез, кетчуп, соуси містять мало натуральних інгредієнтів. Натомість мають великий вміст жирів, хімічних добавок, що у разі частого вживання призводять до ожиріння та порушення травлення.
4. Міні-диспут
— Чому люди, знаючи про шкідливість деяких продуктів та їхню ненатуральність, усе ж купують їх і харчуються ними?
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати роботу з текстами, що зазначені вище.
Дякую за роботу. Гарного дня!
Завдання для виконання на 26.02.2021
Тема. Види речень за емоційним забарвленням:
окличні й неокличні
І. Повторюємо вивченеВиконуємо завдання усно
ІІ. Переглядаємо відео
ІІІ. Опрацьовуємо параграф за підручником 36, стор 185.ІV. Виконуємо вправу (426 усно)Вправа 428, стор. 186(письмово)
Завдання на 25.02.2021
2. Переглядаємо відео
2. Виконайте вправу 420, стор. 184 (усно).
- про щось розповідається;
- про щось запитується;
- спонукається до якоїсь дії.
Завдання на 22.02.2021
І. ПРИГАДАЙТЕ! Переглядаємо відеофрагмент за посиланням
1. Школа відкриває перед тобою дивовижний світ.
2. Вживайте у спілкуванні з людьми лагідні, приємні слова.
Завдання на 16.02.2021
Тема. Послідовність синтаксичного розбору словосполучення
І. Пригадайте!
Слова у словосполученні поєднуються за допомогою граматичного зв'язку (закінчень і прийменників) або за змістом і граматично.
- Приємний співрозмовник, класна стінгазета - непоширені;
- популярний у молоді співак, війська швидкого реагування - поширені.
- Хліб.
- Свіжоспечений хліб.
- У домі пахло неймовірним ароматом свіжоспеченого хліба.
- Види словосполучень
- Зверни увагу!Не є словосполученнями:
- Вивчити напам'ять!!!
- сполучення підмета з присудком: сонце сходить;
- сполучення іменника або займенника із прийменником: під ліжком, над нами, коло ставка;
- однорідні члени речення, поєднані сполучниками: день і ніч; не високо, а низько;
- складені форми слів: буду танцювати, нехай (хай) приходить, менш корисний.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Послідовність синтаксичного розбору словосполучення
Завдання на 19.11.2020
Завдання на 16.11.2020
Тема. Тверді й м'які приголосні звуки
І. Пригадай!
ІІ. Опрацьовуємо параграф 16(стор.94)
Вчимо табличку
Приголосні звуки поділяють на м’які та тверді.
В українській мові є 10 м’яких звуків: [д’] [з’] [дз’] [л’] [н’] [р’] [с’] [т’] [ц’] [й] , для їх позначення використовують знак’.
Звук [й] завжди м’який.
Твердих звуків 22: [б] [в] [г] [ґ] [д] [ж] [з] [дж] [дз] [к] [л] [м] [н] [п] [р] [с] [т] [ф] [х] [ц] [ч] [ш].
Якщо після приголосного звуку ідуть букви Я, Ю, Є, І, Ь, тоді попередній приголосний звук буде м’яким або пом’якшеним твердим звуком. Для пом’якшення твердого звуку після нього ставлять знак пом’якшення ’: [п а п’ і р]
Буква «знак м’якшення» – ь разом із попередньою буквою позначає на письмі м’який приголосний звук.
Якщо приголосний звук стоїть в кінці слова або після нього йдуть букви А, Е, И, О, У, апостроф чи інші приголосні – він твердий.
ІІІ. Домашнє завдання
1. Вправа 189, стор.95
2. Вчимо напам'ять алфавіт стор. 100.
Завдання на 11.11.2020
Тема. Звуки мови і звуки мовлення
І. Актуалізація опорних знань учнів
ІІ. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=KiKbrBKwLRQ
ІІІ. Опрацюйте параграф 15 за підручником і вивчіть в зошиті правила.
Завдання на 10.11.2020
Доброго ранку, мої п'ятикласники!
Записуємо на подвійному аркуші все за заразком. Після виконання контрольної роботи фотографуємо та надсилаємо на перевірку.
Десяте листопада
Тематична контрольна робота №3
Будова слова. Орфографія
Варіант 1
Виконують учні (Афанасенко Маріанна, Баженова Вікторія,
Баран Артем, Васильєва Арина, Грушецька Софія, Гунько Христина, Ейдін Дмитро)
Початковий та середній рівень
1. Лексичне значення слова містить:
А основа слова;
Б закінчення слова;
В префікс;
Г суфікс.
2. Корінь слова – це
А головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів;
Б частина слова без закінчення;
В значуща частина слова, що виражає його граматичне значення;
Г значуща частина слова, що служить для творення слів з новим лексичним значенням або новим відтінком у значенні.
3. Укажіть рядок, у якому всі слова спільнокореневі.
А гора, гірка, Підгірці;
Б гора, гори, горою;
В гора, горе, згоріти;
Г гора, насип, узвишшя.
4. Визначте рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.
А хліб, заспівав, перехід.
Б весело, кімоно, навстіж;
В метро, вечір, ходити;
Гзачинити, світло, тінь;
5. Знайдіть рядок, у якому всі слова незмінні.
А трюмо, безпечно, навзнак;
Б пальто, село, вікно;
В говорити, гомін, голосно;
Г вечір, ніч, день.
6. Укажіть рядок, у якому всі слова складаються лише з кореня і закінчення.
А ліс, молоко, білий;
Б вихід, рама, яскраво;
В політ, таксі, такса;
Г веселий, весело, веселка.
7. З’ясуйте, у якому рядку в усіх словах замість крапок потрібно писати префікс з.
А ..шити, ..цілити, ..чистити;
Б ..брати, ..гнути, ..знатися;
В ..смажити, ..хитрувати, ..порожнити;
Г ..неславити, ..пересердя, ..фокусувати.
8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом пре-:
А пр..чіткий, пр..мудрий, пр..міцно;
Б пр..милий, пр..старий, пр..старкуватий;
В пр..заченити, пр..гарний, пр..кислий;
Г пр..глосно, пр..сміливий, пр..міський.
9. Укажіть рядок, у якому всі слова написано без орфографічних помилок (1бал):
А;прихильний, розсмішити, сфотографувати;
Б призирливий, безпечний, рожчепити
В прекрасити, безпідставний, росцвісти;
Г розшукати, престаркуватий, зховати.
10. Установіть відповідність ( 1 бал):
1. Слово з нульовим закінченням А Велично
2. Слово без закінчення Б Сумно, сумувати
3. Спільнокореневі слова В Село
4. Форми слова Г День
Д Розбитий, розбитого
Достатній рівень (3б.)
1.Розберіть за будовою слова
Безстрашний, небезпечно, присвятити, прихід, розступитися, кіно.
2. Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі
Птах, повечеряти, беззвучно.
Високий рівень (3б.)
Варіант 2
Виконують учні (Вертейко Поліна,
Гандзюк Олексій, Говдяк Владислав, Ейдін Володимир, Ейдіна Дар’я,
Кобернюк Анна, Кравець Марія)
Початковий та середній рівень
1. Граматичне значення слова містить:
А основа слова;
Б закінчення слова;
В корінь слова;
Г префікс і суфікс.
2. Корінь, суфікс, префікс, закінчення – це значущі частини:
А мови;
Б слова;
В речення;
Г складу.
3. Визначте рядок, у якому всі слова спільнокореневі.
А ріка, рік, річний;
Б ріка, річковий, річечка;
В ріка, струмок, канава;
Г ріка, ріки, рікою.
4. Укажіть рядок, у якому всі слова мають нульове закінчення.
А записати, село, берег;
Б концерт, завітав, звір.
В депо, день, робити;
Г ясно, зверху, зразу;
5. З’ясуйте, у якому рядку всі слова незмінні.
А писати, загін, дивно;
Б трюмо, безпечно, зненацька;
В край, майдан, комп’ютер;
Г пальто, вікно, борошно.
6. Знайдіть рядок, у якому всі слова складаються лише з кореня і закінчення.
А вихід, таксі, гайка;
Б пес, хутро, білий;
В передзвін, родина, яскраво;
Г веселий, весело, веселка.
7. Укажіть рядок, у якому в усіх словах потрібно писати префікс с-.
А ...жинати, ..сушити, ..тверджувати;
Б .характеризувати, ..понукати, ..плавити;
В ..ховатися, ..чинити, ..пробувати;
Г ..губити, ..давати, ..кувати.
8. Префікс при- мають усі слова в рядку:
А пр..сісти, пр..звище, пр...подобний;
Б пр..єднати, пр..лягти, пр..морський;
В пр..красний, пр..мружити, пр..вітати;
Г пр..землений, пр..йти, пр..рва.
9. З’ясуйте, у якому рядку всі слова написано без орфографічних помилок (1б.)
А препинити, росшукати, безвідповідальний;
Б приємний, розсунути, спекти;
В пренизити, безмовний, спитати;
Г розпитати, препідняти, зховати.
10. Установіть відповідність ( 1 бал):
1. Слово з нульовим закінченням А Читання, читати
2. Слово без закінчення Б Зорепад
3. Спільнокореневі слова В Зілля
4. Форми слова Г Сумно
Д Зброя, зброєю
Достатній рівень (3б.)
1. Розберіть за будовою слова.
Безвітряний, принести, швидко, приліт, розписатися, молодість.
2. Доберіть до поданих слів по 3–4 спільнокореневі.
Товариш, змалку, підростати.
Високи рівень (3б.)
Завдання на 09.11.2020
Підготуватися до контрольної роботи з теми
"Будова слова. Орфографія"
І. Опрацюйте матеріал за підручником параграф 11-14, стор. 72-85
ІІ. Уважно переглянь картинки та запам'ятай
Завдання на 05.11.2020
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми
І. Пригадайте вивчене за підручником та перегляньте картинки
Сіль…ий, лікар…ий, завод…ий, моря…ий, запорі…ий, бідня…ий,
сиріт…ий, миколаїв…ий, черніве…ий, учнів…ий, чума…ий, полтав…ий.
Вправа 2
Із поданими словами створити речення, позначити в них суфікси (має бути 3 речення)
зелененький, тополенька, книжечка.
Вправа 3
Розбери за будовою такі слова : сіренький, лісник, зірка, підводний, теплесенька, вишневий, хмаронька, розповідати, перекинути, пресолодко, вгору,
Вправа 4
Записати форми слова: дружній (дібрати спільнокореневі слова).
Завдання на 30.10. 2020
Тема. Спільнокореневі слова. Префікс та суфікс
І. Пригадай!!!
ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником стор.77(вивчити правила) та за картками
ІІІ. Перегляньте відеоурок
Вправа 1.
За допомогою суфіксів і префіксів доберіть до слів Україна, праця, освіта, мова спільнокореневі слова. Позначте корені.
V. Домашнє завдання
Вправа 157 за підручником.
Завдання на 28-29.10. 2020
Тема. Змінювані
і незмінювані слова. Розбір слів за будовою.
Дорогі
мої п’ятикласники! Записуємо число, класна робота, тему уроку та працюємо.
І. Повторення вивченого
1. Орфографічна хвилинка (письмово)
·
Подивіться на
записані слова. Як можна перевірити правопис ненаголошених Е\И в корені слова? (дібрати
спільнокореневе або змінити форму слова так, щоб сумнівний голосний опинився
під наголосом)
·
Записуємо слова разом з перевірочними. Виділяємо в них
корені.
Тв..рдий зд..вований гр..би зам..рзати сл..вовий в..чоріти р..бро
|
впл..вати ч..рговий в..соченний сп..котний хв..лина вип..ляний.
|
ІІ.
Вивчення нового матеріалу.
Незмінювані
слова мають одну-єдину форму (опрацюйте матеріал за підручником стор. 74)
ЗАПАМ’ЯТАЙ!!!
Змінювані |
Незмінювані |
-
За родами -
числами -
відмінками -
особами |
-
вигуки: ого! спасибі! агов! -
прислівники: взимку, прохолодно, весело -
інфінітиви: ходити, робити -
абревіатури: США, ООН; -
незмінювані
іменники: журі, таксі, кіно. АЛЕ: пальто пальта пальта пальт пальту пальтом у пальті |
|
|
ІІІ. ПРАКТИКУЙМО!!!
1.
Розподільний диктант
·
Розподіліть слова у
три колонки:
Закінчення |
Нульове
закінчення |
Незмінюване |
… |
… |
… |
Високий, високо, гора, угорі, літо, влітку, вихід, виходити,
горобець, обгородити, вибігаю, метро, пальто, Токіо, ЗОШ.
Виділені
слова розібрати за будовою та вказати граматичне значення кожного слова.
2.
Записати лексичне значення слів: жалюзі, лібрето, фойє, трюмо. Написати до змінюваних чи незмінюваних слів вони належать.
НАДСИЛАЄМО
ЗАВДАННЯ НА ПЕРЕВІРКУ!!!
Завдання на 27.10.2020
Тема. Основа слова (корінь, суфікс, префікс)
і закінчення — значущі частини слова.
І. Перегляньте відеоурок за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=bTbDzqMVdiQ
ІІ. Опрацюйте матеріал за підручником
1. Параграф 11, стор. 72-73 вчимо правила напам'ять
2. Виконуємо письмово вправу 134 (звертаємо увагу на завдання до вправи)
ІІІ. Підсумуймо!!!
Завдання на 26.10.2020
Тема. Повторення вивченого з теми "Лексикологія"
Доброго ранку, мої п'ятикласники! Я думаю, що ви уже трішки призабули вивчений матеріал. А щоб краще його пригадати, вам допоможуть наступні завдання. Записуємо число, класна робота, тему уроку та працюємо.
І. Пригадай, переглянувши відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=UwVSIfH4r8M
ІІ. Виконайте письмово завдання та надішліть мені в класрум для перевірки.
Вправа 1 (виконуємо письмово)
Завдання на 12.10.2020
Тема. Групи слів за наченням омоніми та пароніми. Тренувальні вправи.
І. Пригадай, переглянувши картинки
Зверни увагу!!!
ІІ. Практикуймо!
1. Виконуємо усно
Завдання на 01.10 - 02.10
Тема. Групи слів за значенням. Антоніми
Дорогі мої п'ятикласники, сьогодні ми з вами виконуємо наступні завдання.
І. Перевіряємо домашнє завдання
Запишіть українські прислів'я та підкресліть в них синоніми
Синоніми Горить, палає і втоми не знає. Де багато шуму й гамору, там мало толку.
Де можна в лантух, там мішка не треба. Диво – як сито, а чудо – як решето.
Куций безхвостого не дожене. Науку вивчають з азів, дружбу бережуть спочатку.
Не лукав, не хитруй, а добре працюй. Переливає із пустого в порожнє.
Стукотить, гуркотить, комар з дуба летить. Як підмурок кріпкий, то й будинок міцний.
ІІ. Опрацьовуємо навчальний матеріал
1. Уважно переглядаємо відеоурок
2. Опрацьовуємо матеріал за підручником
параграф 8, стор. 57.
3. Вправа 105, стор. 59(письмово), виконуємо всі завдання до вправи.
ІІІ. Підсумуймо!
1. До поданих іншомовних слів доберіть антоніми та запишіть їх парами старт, епілог, симпатія, егоїзм.
2. Виконуємо письмово вправу
ІV. Домашнє завдання
Вправа 106, стор.59
Завдання на 30.09.2020
Доброго ранку, сьогодні ми з вами вивчаємо тему "Групи слів за значенням. Синоніми". Але пед тим як перейти до наступної теми, закріпимо знання з попередньої. Виконуємо письмово вправу 88, стор. 51.
Пишемо число, класна робота та уважно переглядаємо відео
Завдання на 29.09.2020
Доброго ранку, мої п'ятикласники! Як ви себе почуваєте? Думаю, що чудово та мені нема чого хвилюватся!
Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати пряме та переносне значення слів. Записуємо в зишити число, класна робота та трішки попрактикуймо.
І. Пригадайте
ІІ. Практикуймо!
1. Виконайте завдання за посиланням
https://learningapps.org/display?v=pr36qdd5n01
2. Розподільний диктант (письмово)
Завдання на 28.09.2020
Тема. Пряме й переносне значення слова
І. Ознайомлення з навчалним матеріалом
1. Уважно прочитай
Багатозначні слова мають пряме і переносне значення.Пряме значення
Приклад:Пряме значення слова — це його основне лексичне значення. Найчастіше пряме значення є первинним, тобто тим, що вперше стало назвою.
Пряме значення слова крило — літальний орган птахів, комах та деяких ссавців.
Приклад:Переносне значенняПереносне значення слова — це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого.
Крила мріїї (мріяти), крила пісень (співати), узяти під своє крило (захищати), летіти з одним крилом (без підтримки).
Приклад:Зверни увагу!Часто в переносному значенні вживаються назви тварин: лисиця — хитра людина; заєць — боягуз; лев, орел — людина смілива. На основі переносних значень виникають фразеологізми й сталі вирази: залізна воля, зміїна душа, солов'їна мова.Слово в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слово в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші. Переносних значень у слові може бути кілька.
Слово залізний у прямому значенні — виготовлений із заліза, той, що має відношення до заліза (залізна руда, залізні двері). У переносному — міцний, непорушний, вічний (залізний характер, залізні нерви, залізне слово).
Зверни увагу!Доречне використання слова в переносному значенні робить мову виразнішою, яскравішою, надає їй образності й поетичності.
2. Перегляньте відеоурок та запам'ятайте
ІІ. Практикуймо!
1. Вправа за підручником 82, стор. 49. (виконуємо усно).
2. Вправа 83 (письмово)
ІІІ. Домашнє завдання
Завдання-відновлення.
До кожної пари
іменників доберіть із довідки потрібний прикметник. Утворені словосполучення
запишіть Підкресліть ті з них, у яких прикметники будуть вжиті у переносному
значенні.
Руки, прикраси; зима, характер; полин,
доля; ніж, погляд; спогад, хліб; кімната, настрій.
Довідка:
золотий, світлий, свіжий, лютий, гострий, гіркий.
Завдання на 24.09.-25.09.
Тема. Однозначні й багатозначні слова
І. Пригадайте вивчене
Запишіть у зошит слова, визначіть лексичне та граматичне значення. Цьому вам допоможе табличка у підручнику стор. 36
Птахи, бриль, курінь, козак.
Доброго дня, мої п'ятикласники, сьогодні трішки попрацюємо. Переглянь відео, воно допоможе тобі розмежувати, які ж слова називаємо однозначними, а які багатозначними.
ІІ. Попрацюйте із навчальним матеріалом
1. Прочитайте казку і скажіть, яких слів більше в українській мові
Жили-були в чудовій країні Лексиці слова, Однозначні й Багатозначні. Однозначні були самозакоханими, дуже любили самих себе і не раз хизувалися своєю неповторністю. «Ми – особливі, - говорили вони. Маємо одне-єдине значення. І нікому його не віддамо». А Багатозначні не вважали себе особливими, бо були дуже скромними. Вони охоче дарували свої значення багатьом явищам, предметам, людям, якщо їх про це просили.
Одного разу, коли відбувалось святкування Дня Мови, цариця Лексика отримала багато привітань. Ці вітання вона передала своїм підлеглим – словам. Особливо багато вітальних листівок отримали Багатозначні слова – цілий мішок! Це й не дивно, бо вони були дуже щедрими до інших. А однозначні слова дуже засумували, бо їм надіслали тільки невеликий пакуночок привітань. Вони зрозуміли, що своїм гонором відштовхнули всіх. Отже, у котрий раз перемогли Доброта й Скромність, а Пиха й Зарозумілість залишились зневаженими.
Завдання на 23.09.2020
Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником.
І. Перейди за посиланням та пригадай вивчене на попердніх уроках
https://learningapps.org/1281960
ІІ. Запиши в зошити число, класна робота, тему та переглянь відеоурок
1. Багаторічна кущова рослина з великими запашними квітами різного кольору із колючками на стеблах, а також – квітка цієї рослини.
2.Фруктове дерево, садове й лісове, з кулястими плодами.
V.Домашнє завдання
Виконайте вправу за підручником 61, стор.37 (виконуємо всі завдання до вправи)
Завдання на 22.09.2020
Тема. Повторення про самостійні частини мови.
Доброго ранку, мої п'ятикласники, сьогодні ми з вами продовжуємо повторення самостійних частин мови. Записуємо в зошити число класна робота та трішки попрацюємо.
І. Перегляньте відео, буде цікаво
ІІ. Попрацюємо з табличкою у підручнику на стор. 25
2.1 Виконуємо усно вправу 36, стор.25
ІІІ. Практикуймо!
Речення переписуємо, визначаємо самостійні частини мови та надписуємо їх над словами.
Завдання на 21.09.2020
Тема. Прикметник. Голосні звуки у відмінкових закінченнях прикметників
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1.
Бесіда
1). Який розділ мовознавства вивчає частини мови?
2). На які групи поділяються частини мови?
3). Назвіть самостійні (з прикладами)
4). Назвіть службові (з прикладами)
5). Що називається іменником?
6). Які морфологічні ознаки має ця частина мови?
2. Слово вчителя.
Прикметник – це самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета або його належність комусь та відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?
2. Морфологічні ознаки прикметника.
Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від форм іменника, з яким прикметник узгоджується: шкільний сад – шкільного саду; осінні канікули – осінніх канікул.
3. Роль прикметників у мовленні. Прикметники допомагають описувати картини, упізнавати предмети, змальовувати зовнішність, створювати словесні портрети, складати тексти-описи. Отже, використання прикметників у мовленні робить його образним, багатим, емоційним.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-
Підберіть до
будь-якого іменника прикметник, складіть
словосполучення, а потім речення
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Пояснення вчителя
4. Відмінкові закінчення прикметників
Розрізняють такі різновиди відмінювання прикметників: відмінювання прикметників твердої та м’якої груп.
До твердої групи належать прикметники, основа яких закінчується твердим приголосним:білий, красивий, кореневий, дивовижний, заможний, пильний, Наталчин, сестрин. Прикметники твердої групи в називному відмінку однини мають закінчення -ий, -а, -е: новий, нова, нове.
До м’якої групи належать прикметники, основа яких закінчується м’яким приголосним: давній, ранній, мужній, безкраїй, кутній, всесвітній, братній, прийдешній, внутрішній.
Прикметники м’якої групи в називному відмінку однини мають закінчення -ій, -я, -є, а в словах з основою на й — -й, -є: всесвітній, всесвітня, всесвітнє; безкраїй, безкрая, безкрає.
У родовому, давальному і місцевому відмінках однини відмінкові закінчення прикметників м’якої групи всіх трьох родів збігаються з відповідними відмінковими закінченнями прикметників твердої групи: великого — великому, синього — синьому.
У давальному і місцевому відмінках однини прикметники жіночого роду мають закінчення -ій-(-їй-): дружній сім’ї, молодій жінці, у смерековій хаті, на тихій вулиці.
В орудному відмінку однини прикметники жіночого роду з основою на шиплячий мають закінчення -ою: найбільшою частиною, лисячою норою, плакучою вербою.
У місцевому відмінку однини прикметники чоловічого і середнього роду можуть мати паралельні закінчення -ому, -ім: на синьому — на синім, на далекому — на далекім, на гарячому — на гарячім.
У н а з и в н о м у відмінку м н о ж и н и прикметники всіх трьох родів твердої і м’якої груп мають закінчення -і, а в словах з основою на й — -ї: Наші мирні ліси і озера прозорі, земляки твої рідні, колгоспні лани, наші тихі орловські замріяні зорі вже давно виглядають тебе із війни.
ІV. Практикуймо!
1. Спишіть. Замість крапок поставте з довідки прикметники у потрібному роді, числі, відмінку.
Калина – це символ ... землі, ... краю, ... хати. Не було колись в ... селі хати, біля якої не кущувала б калина. Йдеш, бувало, селом, а хати наче в коралях, червоніють ... намистинками до ... заморозків. А як потрібна була калина в ... обрядах, ... коровай неодмінно прикрашали пучечком цих ягід (За В. Скуратівським).Довідка: рідний, отчий, батьківський, український, пізній, густий, народний, весільний.
1.
Крил не має, а
навколо Землі і Місяця літає?
2.
Який рік тягнеться
один день?
3. Ніхто його не лякає, а воно тремтить.
Комментариев нет:
Отправить комментарий